mandag 27. mai 2013

Kjempekonvall er min Mai blomst…

Maiblomst er Mandagstema hos Helene med Alt som er vakkert denne gangen,
og Polygonatum multiflorum er mitt bidrag.
Den er viltvoksende på enkelte steder på Østlander og Vestlandet, den trives i skog på skyggefulle og fuktige steder. Hos meg står den i epletrebedet hvor det er vandrende skygge, veldig lite sol akkurat der den står men ser ut til å trives godt der.
IMG_6446Det er en veldig elegant plante synes jeg, har stengler som blir ca 80 cm høye. Blomstene henger i små klaser på to til fire blomster og sitter i bladhjørnene på undersiden av stengelen.
De er hvite og ca 1,5 cm lange og med grønt på tuppen. Her har de ikke åpnet seg enda, men om noen få dager tenker jeg den er i skikkelig blomst. Etter blomstring kommer det mørkeblå bær som kan ligne på blåbær, disse er giftie.IMG_6450

Den har tykke krypende hvite jordstengler og formerer seg lett, men ikke plagsomt mye.
macro

Storkonvallen er en urt og røttene ble brukt til bl.a. blødninger, sår, skrammer, beinbrudd, betente muskelhinner, hemoroider, revmatisme, appetittmangel, feilernæring, irritasjoner i fordøyelseskanalen, magebetennelser, dysenteri, magesår, sår på tolvfingertarmen, manglende fertilitet, impotens, ufrivillig sædavgang, hyppig vannlating hos menn, tørr hals hos diabetikere, tørste, tørrhoste, bronkitt, tuberkulose, dehydrering, fregner, misfarginger av huden, eksem og hjertesykdommer.
IMG_6449

Tørka og pulviserte røtter og blomster har også vært brukt som nysepulver for å få renset opp i bronkiene i gamle dager. Det har vært lagd destillert vann av hele planten som har vært brukt i dyr kosmetikk og som hudtonikum.
Unge skudd av Storkonvall kan spises når de er kokt, de kan brukes  i stdet for Asparges.
Dette har tydeligvis vært en plante som ble brukt til utrolig mye i gamle dager. Anbefaler den absolutt, den er veldig dekorativ og flott.montasjeLyst tilå se flere Mai favoritter klikk deg inn her

Ha en fortsatt fin dag.




Jeg deltar her også: Macro Monday   Mosaic Monday   I Heart Macro   Hello Monday   Tina’s PicStory

15 kommentarer:

  1. De är väldigt fina dekorerade med regndroppar.

    SvarSlett
  2. Det här är en okänd blomma för mig! Så fin den är, måste googla på den och se vad det står!

    SvarSlett
  3. Så fina foton! Helt underbara.

    SvarSlett
  4. so beautiful!!! Thanks so much for sharing the love up-close with I Heart Macro:-)

    SvarSlett
  5. Den er veldig fin, spesielt med litt regndråper på!

    SvarSlett
  6. Jag funderade på att lägga upp just en sådan här, storrams på svenska! Jag hittade flera stycken på min skogspromenad. Den är väldigt fin och så kraftig din har blivit. Den tycks trivas.

    SvarSlett
  7. Hei
    Kjempekonvall er en flott plante. Min holder også på å komme nå.
    Veldig fine bilder du viser.

    Klem

    SvarSlett
  8. Den er majestetisk. Har den på en plass i hagen, men tror den skal få innpass flere plasser etterhvert.

    SvarSlett
  9. Takk for navn og fin informasjon om den flotte kjempekonvallen Aud! Den fantes i Hagen da jeg flyttet inn og jeg har lenge lurt på skjønnhetens navn. Så løste du det hele:)

    SvarSlett
  10. Åh, for en nydelig billedserie, med masse god informasjon:)

    SvarSlett
  11. Jeg liker også Storkonvall (som jeg kaller den), så flotte bilder du har tatt!

    SvarSlett
  12. Storrams heter den i Sverige, en växt som jag gärna skulle ha i min trädgård. Men tänk att den får giftiga bär när själva växten är både matnyttig och läkemedel!

    SvarSlett
  13. Beautiful! Here it is raining since weeks.

    SvarSlett
  14. Flotte bilder av storkonvall! Visste ikke at bærene var giftig, det var nyttig informasjon for meg som er småbarnsmor. Jeg har noen av dem her også, og de er flotte så lenge ikke rød liljebille gnafser alt for mye i seg.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons