mandag 13. mai 2013

Fra drivhuset i dag…

siden det er sånt møkkavær pusler jeg i drivhuset. I dag har jeg pottet om de mest nødvendige, holder på å gå tom for jord. Skulle gjerne begynt å plante i noen av urnene, men får vente med det til jeg få noen til å være med å hente jord. Kjører ikke selv lenger så det er ikke bare bare.
Oversikt 130513

Jeg har ryddet og omplasser litt for at det skal ta seg litt penere ut, god plass i hyllene da jeg ikke har sådd noe særlig i år. En liten sitteplass må man jo ha der, den skinmtes til venstre. Er veldig svak for rustent smijern, så da jeg kom over dette bordet og to stoler for noen år siden på Plantasjne ble det med hjem.Div Coleus 130513Diverse Coleus og Stemor, synes de vokser sent, men kulde og dårlig vær har vel noe av skylda.Asarina i hylle 130513Asarina’ne er plassert i hylla i hjørnet, hvitblomstret øverst og rosa nederst, denne har jeg tatt stikling av fra en som står ved Madonna’n. Er spent på den hvite om den får like store blomster som den rosa.
Urtekroken 130513 
Her er urtekroken, bakerst står riktignok en Cobea, men ellers er det  Tomater, Chili Paprika, Timian, Oregano, Sitronmelisse, Sitron Verbena og gressløk foreløbig. Kommer nok til å bli flere etter vert, har alltid en del urter i drivhuset, lettvint å gå og ta når man trenger. Har en del rundt omrking i hagen også, er veldig glad i urter både for å bruke i mat, for utseende og lukt. Plasserer de ofte inni ellom staudene for å få inn litt grønt bladverk.
Tomat Sunsert MillonTomaten Sunset Million har allerede kommet med de første blomstene, denne er nesten sort med lyse striper og på størrelse med Cherry tomat. Gleder meg til å gå og maule av disse.Envy og Zebrina 130513Malva Syvestris Zebrina og Zinnia Envy, Envy er toppet og nye grener er allerde begynt å komme. Envy er veldig lekker i diverse sammenplantinger.  Hyllekrok 130513Noen av Pellisene blomstrer, de skal ut på terrassen når det blir vær til det. En del står fremdeles inne, får se til og sose meg til å få de ut i drivhuset. 
Madonnahjørn m oppsats 130513Madonna er på plass i kroken sin sammen med rosa Asarina og en hvit potetplante som har overvintret inne, disse er ikke kommet helt i siget ennå. Foran står Dicondra Silver Falls og en lilla sommerblomst som jeg aldri husker navnet på, disse må jeg ha hvert år.Til høyre skimtes en rød/orange Brugmansia som også har overvintret inne.
Reol og arbplass 130513Bak hyllene er arbeidsplassen, rotete som vanlig, godt den er litt gjemt. For å lage litt skygge har jeg hengt opp Agryl duk på sørøstveggen og deler av taket. Ellers blir det altfor varmt tross tre luker og dør på vidt gap.
I år har jeg en del klatreplanter, seks Passiflroa, tre Asarina, Blogbeger, Gloriosa og Vigna Caracalla.
Blodbegrene er en skuffelse i år, prøvde å så selv to ganger, første gangen havna sådden på gulvet, andre gangen visnet frøplantene før jeg fikk priklet. Kjøpte så en del frøplanter på Hagemessen, men de viste seg å være overvannt, skiftet jord da jeg kom hjem med de, men en del gikk dukken likevel. Blir nok kjøpt noen til når de kommer i handelen for jeg vil ha maaange.monstszommerblHa en fortsatt god kveld.

Jeg deltar her: Tina’s PicStory   Our World Tuesda   Hello Monday   Tursday Around The World


24 kommentarer:

  1. Great start!! Boom & Gary of the Vermilon River, Canada.

    SvarSlett
  2. Så masse flott det er i veksthuset ditt!..og det er iukke vær til å oppholde seg ute...så takk og lov for glasshus:)
    Hyggelig å kikke innom deg:))

    SvarSlett
  3. Du og du for et yrende og frodig liv i drivhuset. Der nyter du vel å være og pusle:)

    SvarSlett
  4. Mens jeg hutrer rundt og venter på bestilt drivhus, er det veldig koselig å kikke inn i ditt. Og så lærer jeg litt om planter jeg ikke kejnner så godt.

    SvarSlett
  5. Wonderful photos !!

    Greetings Timur

    SvarSlett
  6. Så mange flotte planter du har i drivhuset ditt! Det er hyggelig å ha et drivhus å gå inn og pusle i når det er dårlig vær.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  7. Oh your plants are doing great!

    SvarSlett
  8. Beautiful flowers and plants! Lovely photos, thanks for sharing your world. Have a happy week!

    SvarSlett
  9. What lovely plants - glad to see they are thriving in your greenhouse.

    SvarSlett
  10. Hello Aud,
    wonderful plants and flowers. I love it all, I love nature and especially the first green and the first blossoms!
    Wish you a nice day,
    moni

    Thanks for visit my blog:
    http://www.reflexionblog.de

    SvarSlett
  11. what a beautiful garden :) thanx!

    SvarSlett
  12. Så herlig grønt og frodig du har det i drivhuset ditt! Og i år har du god plass ... :) Takk for titten!

    SvarSlett
  13. Så mange spennende planter du har i drivhuset ditt, det må være et riktig trivelig å være når været er dårlig.

    SvarSlett
  14. Lovely garden! I recognize tomato blooms!

    SvarSlett
  15. Herlig innlegg :) Hvor stort drivhus har du? Jeg endte på 10 kvadrat, noe som er aaaalt for lite ;) men det var ikke mer plass igjen til det i hagen.
    Fin tirsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er 15 kvm, enda kunne jeg hatt større:-)

      Slett
  16. For eit trivelig innlegg frå drivhuset ditt. Mykje fint sjølv om du meiner du ikkje har sådd så mykje i år. Koselig med ein fin sitteplass så ein kan beundre plantene. Eg også synest det har gått veldig tregt med veksten i år men det er nok tempraturen si skuld.
    Kos deg både i drivhuset og hagen :)
    Frå MarJE

    SvarSlett
  17. Så utrolig koselig det var i drivhuset ditt. Skjønner veldig godt at du trives der inne, nå som det nesten er høsten igjen ute.

    Klem

    SvarSlett
  18. Det var et utrolig pent og frodig drivhus - allerede! Fikk veldig lyst til å gå inn og sette meg :-)
    Det ser så stort ut også, men ser det er 15 kvm. Det er jo egentlig ikke så veldig stort, det.

    SvarSlett
  19. Utrolig hvordan det blomstrer hos deg. Helt vanvittig rett og slett - du har virkelig gjort en god jobb med å ta godt vare på det du har sådd!

    SvarSlett
  20. Det som blomstrer er kjøpte planter på tilbud.

    SvarSlett
  21. Drivhuset ditt er som en oase i dette kalde våte mai været, der hadde jeg kost meg.
    Ja nå ser det ut til å bli varmere og så kan en flytte litt planter ut, på tide synes nå jeg.

    Ha en fin 17 mai Aud, her blir det en stille og rolig dag.
    Maritklem.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons