tirsdag 9. april 2013

Lite ta kvert…

Har hatt en liten prikleøkt og er nå ajour med all prikling og ompotting. En del av sådden har desverre gått fyken, hva som er feil vet jeg ikke, men pluselig har frøplantene bare visnet bort. Bla. Asarina og Blodbeger, surt med Blodbegerene for disse hadde jeg planlagt å ha en del av i år.

Asarina har jeg overvintret en plante av, så her har jeg tatt stiklinger som har røtet seg og forhåpentligvis vil vokse seg til etter hvert.
Asarinastiklinger Vigna Caracalla fikk jeg bare en plante av, den har nå blitt så lang at jeg har tatt og bøyd den ned under jorden for at den skal røte seg sånn at jeg får en gren til.
Vigna cara
På kjøkkenbenken står det planter på rekke og rad.
Den til høyre skal få ny potte, det er
Passiflora ‘Purple Haze’, siste tilskudd til samlingen.
Pasjonsblomster
På planterommet står alle plantene jeg har overvintret, tre Pasjonsblomster, en Asarina, Potetblomst, Clematis Pixie, en Ingefærplante, tre Brugmansia, to kongebegoniaer, to Agapanthus og en Rosmarin.
overvintrede planterJeg har ikke så god plass på gjesteromemt lenger da et stort skrivebord har havnet her, får se om jeg kan få flyttet det over til garasjen.  Alle plantene har klart seg bra gjennom vinteren, men trenger mer plass og lys. Vil vente med å flytte de over til drihuset en stund til, det er for kaldt om natta ennå, åtte kalde i natt. Strømmen er dyr og jeg gjerrig, må helst være under fem kalde før jeg begynner å varme opp i drivhuset.
KongebegoniaAgapanthusene som står i vinduet er friske og grønne, men ikke antydning til knopper ennå. De har stått kjølig i hele vinter.
AgapanthusUte på loftsgangen står frøplantene under Led lampa som jeg kjøpte på Plantasjen for en stund siden. Da spørs det da om de vil trives der.
FrøplanterLed lampa har blå/rødt lys og henger i et klesstativ  for hengere.
Ikke så veldig mange planter da jeg sår minimalt i år.
Crocus  De første Crocusene har dukket opp i sydveggen, bildet ble tatt litt sent på ettermiddagen,  så de hadde lukket seg.
BuddhaBuddha står ute i hagen og hyller våren, den er så tung at jeg ikke orker å flytte den inn om vinteren.

Det har smeltet mye snø denne uken, så nå er det store bare flekker og noen av bedene er snøfrie. Må nok vente litt med rydding til det har tørket opp noe.
Linker til:Stentufft hos Birgitta.

Ha en fortsatt fin kveld.

13 kommentarer:

  1. Ja men her var det mye fint du har fått til Aud.
    Det er vel ikke for sent å så nye blodbeger, vi får håpe på at sommeren blir varm og fin.
    Flotte krokus og herlige buddha, Maritklem.

    SvarSlett
  2. Det var jo ergelig med plantene som døde. Den passifloraen din var lekker! Jeg har også begynt å samle på de.

    SvarSlett
  3. Synd med blodbegeren, men masse fint som vokser og gror hos deg. Likte Buddha-figuren din veldig godt!

    SvarSlett
  4. Så gøy å se at det spirer og gror hos deg! Godt det går mot vår. :)

    SvarSlett
  5. Det kan vara stentufft att odla. Mycket ska stämma. tror nog Buddha hjälper till och hurrar på :)
    http://fotochip.wordpress.com/2013/04/10/future-city/

    SvarSlett
  6. Så bra, når krokusen kommer da er det vår. Kaldt om natta enda ja. For en fin buddha du har, den misunte jeg deg. Har ønsket meg det i Hagen min lenge, har sett på de som er tilsalgs bort på råholdt blomster når jeg kjører forbi. Men din var mye finere.:-)

    SvarSlett
  7. Buddha sprider värme omkring sig, se så snön smält där han står! Hoppas att det blir lite varmare nu så att alla småplantor kan komma ut i växthuset!

    SvarSlett
  8. Tufft liv att vara odlare! Bra att Buddha värmer och lyser upp!

    SvarSlett
  9. Synd med sådden som gikk ut. Du har vel noen gode hagevenner som kunne delt noen prikleplanter med deg?

    Morsom Buddha - tror kanskje han må jobbe litt hardere slik at det blir litt mindre kalde netter.

    Anne

    SvarSlett
  10. Fina bilder ! Buddha tål det mesta, har ju funnits i mer än 2500 år !! :)

    SvarSlett
  11. Tak for din hilsen :-) Stakkels Buddha, han må fryse.......

    SvarSlett
  12. Oj så många växter och så grönt och fint du har det. Buddha verkar trivas i din snöbelagda trädgård :0)

    SvarSlett
  13. Buddha sträcker på sig i vårsolen! ;-)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons