torsdag 11. april 2013

Georgine knollene…

er nå begynt å komme i jord. Noe må man pusel med i snøværet som kom.
For enkelte var det absolutt på tide, det hadde begynt å komme små spirer på de. Har brukt 3,5 liters potter, kunne kanskje klart meg med mindre på noen, men da slipper jeg å tenke på ompotting før de plantes ut. Alle fikk en drøy time i lunkent vann før de ble plantet. Jeg fikk forlite jord så jeg har tatt inn to sekker til for tining, restern av knollenen får komme i jorda i helga.
Peonen Sarah Bernhardt har også fått noen små spirer, denne har jeg tenkt å ha i en stor urne på terrassen.
Håper jeg er så heldig at den blomstrer allerede i år.
(Bilde lånt fra Google)

Har lagd meg en ny alfabetisk liste over Georginene mine, for å holde litt styr på de.

Sort Høyde Plantedato
Dahlia x pinnata ‘Alauna Clair Obscur’' 110 11. apr
Dahlia ’Black Touch’ 85  
Dahlia ’Cafe au Lait’ 90  
Dahlia x pinnata ‘Chat Noir’ 100 11. apr
Dahlia ’Creme de Cassis’ 90  
Dahlia 'Dark Spirit' 80 11. apr
Dahlia ’Edge of Joy’ 70 11. apr
Dahlia x Pinnata ‘Happy Single Date’ 70 11. apr
Dahlia 'Jescot Lingold' 100 11. apr
Dahlia x pinnata ‘Kurrebo’ 100 11. apr
Dahlia DAHLIA 'Maxime' 100  
Dahlia ’Mom’s Special’ 90  
Dahlia 'Santa Claus 100  
Dahlia 'Snowcountry' 90 11. apr
Dahlia ’Vancover’ 85  
Dahlia ’Tartan’ 90  
 
Eucomis bicolor 50-60 11. apr
Paeonia ‘Sara Bernhardt’ 90-100 11. apr

I morgen starter hagemessa på Lillestrøm og jeg hadde tenkt å ta meg en kjapp tur. Kanskje jeg er så heldig å finne Georgina under hos den Nederlandske løk standen, det er lov å håpe, sikle, sikle…

Bohemian Spartacus (bilde fra Google) 

Skal ikke ha så mye der, men kanskje noen nye Pelliser og annet småtteri. Såg på utstillerlista at Krukke gården fra Drøbak skal dit i år, lenge siden de har vært der og de pleier alltid å ha masse snadder.
Hagegal skulle ha Blodbeger så det blir en tur innom de for å få kloa i noen, sådden min gikk jo dukken.
Kanskje jeg ser noen av dere der?

Ha en hyggelig kveld.

7 kommentarer:

  1. Hei Aud.
    Så bra jobb du har gjort da og så mange fine georginer du har.
    Jeg har også noen røtter jeg har satt pluss at jeg har bestilt noen som kommer denne måneden i posten.

    Været er jo begredelig men det spirer og gror inne og det er jo noe.

    Ha en fin kveld, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk bare plantet ca halvparten og det er fare for at det kan bli noen fler i morgen:;-)

      Slett
  2. Hei! Jeg har også planta georginer i dag. Klarte nesten å glemme at det snødde ute. Skal også på hagemessen i morgen. Og jeg vet at jeg kommer til å kjøpe mye. Fornuftige investeringer kaller jeg det. Håper det blir en opplevelse. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Nydelige peoner, og en imponerende og fristende liste over Dahlia! Heldige du som får besøke hagemessen i Lillestrøm.

    SvarSlett
  4. Ja, her var det mye flotte georginer. Jeg skal til hagemessen, men det er først på lørdag. Håper du finner noen fine georginer. Jeg skal også innom den Nederlandske løkstanden. Var innom der i fjor, men da kjøpte jeg bare noen lavendel. Da hadde jeg heller ikke fått dahliadilla. Så det er vanskeligere å gå innom der i år ;-)

    Ha en fin kveld du også!

    SvarSlett
  5. Du har jo skaffet deg en flott Dahliasamling etterhvert! Jeg holder på å skifte jord på mine nå. Jeg overvintrer de i pottene, og har hatt bedre overvintring etter at jeg begynte med det.
    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  6. Mange lekre :) Dahlia er jo så flott, jeg har fått helt dilla. Blir nok hagemesse på lørdagen, sjøl om nesa er tett og feberen holdes på avstand med paracet om dagen.
    Strålende helg til deg.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons