søndag 10. februar 2013

X faktor - hvit

Ny utgave av X faktor, denne gang hvit hos Anne på Moseplassen.
Etter å ha tenkt og fundert litt, stilt kriterier til meg selv om  hva som skal ha betydning for valget, har jeg kommet til at Spansk kjørvel eller på latinsk Myrrhis odorata blir mitt bidrag.
Jeg har hatt et innlegg før om denne urten, det finner du her,  jeg har endret dette litt.

Myrrhis odorata er en nydelig skjermblomst plante som er brukt som både urt og medisinplante.
Den er dessverre må man si, altfor vokse villig og utkonkurrer andre planter. Det ser jeg i det ene urtebedet mitt, den har breiet seg utover med jordstengler og fortrengt de andre urtene.
spansk kjørvel1  Nydelige blomster som lukter av anis, det gjør forresten hele planten, frø, blader, stilk og rot.spansk kjørvel2 Jeg synes bladverket er dekorativt, det er flikete noe bregneaktig, hårete og myke å ta på, farven er frisk grønn.kjørvelbladBlomstene er veldig små og hvite med lange smale svøp som liksom omfavner selve blomsten.
kjørvelmacro

De er utrolig vakre på nært hold og har en svak god duft. Blomstringstid er i begynnelsen av juni hos meg.

KJRVEL~macro

Til tross for svartelisting og lysten på å dominere hele bedet er den min hvite yndling¨foirdi den har så mange gode egenskaper som urt.

Frøene blir ca 2 – 2,5 cm lange, først grønne og siden blankt svarte. Disse kan jeg tenke meg er fine til å bruke i dekorasjoner. myrrhis

     
spansk kjørvel4Til tross for at den er en problemplante og oppfører seg som ugress og attpå til svartelistet er den alså en yndlingsplante hos meg, fordi den har så mange gode egenskaper. Den, er vakker, lukter godt og kan brukes til så mange gode ting. I tillegg synes jeg den er veldig dekorativ fra bladverk til den kommer i frø.

Vil du se mere i hvitt, klikk på bildet under.

x-lav-hvit

Linker til: Macro monday   I heart macro

21 kommentarer:

  1. Spennende plante - men skummel siden den forviller seg lett. Godt du passer godt på. Lykke til!

    SvarSlett
  2. den är väldigt fin jag har också en brukar ta in den i buketter på sommaren
    Ha en fin vecka och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
  3. Dejlige billeder af en smuk plante, men ærgeligt at høre den er invasiv! Jeg holder så meget af den, og ikke mindst dens duft :) Jeg har sået den i min have, men ved endnu ikke om den kommer.
    Ha en dejlig dag og Lykke til!

    SvarSlett
  4. Det er en spennende plante i flere stadier synes jeg.
    De små blomstene er søte og bladverket er kjempe flott.
    En fin kandidat som bør vises frem.

    God mandag fra Marit.

    SvarSlett
  5. Flott plante! Artig med de grønne frøene som smaker lakris.
    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Så flott den var! Har aldri sett en spansk kjörvel på kloss hold tidligere, takk for at du viste meg den!
    Lykke til i konkurranen!

    SvarSlett
  7. Så spennende plante da, denne var ny for meg. Vakre blomsterhoder og lukt av anis, mmmmm :-)
    God dag til deg!

    SvarSlett
  8. For noen yndige blomster den har. Bittesmå kunstverk jo. Fint nærbilde du har fanget. Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  9. Fine, små blomstrar! Ellers er planten ukjent for meg, men så har eg heller ikkje så mange urteplantar.

    SvarSlett
  10. Nydeleg blome som fortener ein plass i sola :D

    SvarSlett
  11. Så flott hvit kandidat!
    Nærbildet var utrolig flott...her ser en virkelig hvilket skaperverk dette er:)
    Lykke til:))

    SvarSlett
  12. Flotte bilder av en spennende og ukjent plante (for meg)!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  13. Fin plante og vakkert nærbilde. Har aldri sett den før, så dette var artig.
    Lykke til.

    SvarSlett
  14. Hei
    Spansk Kjørvel finnes vill litt her og der hvor jeg bor. Jeg har veldig lyst til å hente den inn til urtehagen, men har ikke turt enda. Må planlegge avgrensningen først. Det er så godt å tygge på de grønne frøene.
    Du har tatt et utrolig nydelig nærbilde av blomsten! Vakkert:)
    Masse lykke til!

    SvarSlett
  15. Heisann!

    Så med en gang at dette var spansk kjørvel, men hadde du bare vist de siste bildene, hadde jeg ikke hatt sjans. Så små og nydelige blomstene er når forstørrelsen viser dem i all sin skjørhet og eleganse.
    Ha en fin uke ;:OD)

    SvarSlett
  16. Flott makrobilde, der kommer blomstene virkelig til sin rett! Har sansen for blomster som er både il nytte og hygge :-)

    SvarSlett
  17. Smuk plante og et god foto. Held og lykke :)

    SvarSlett
  18. Den är vacker och fröna är också dekorativa.

    SvarSlett
  19. Takk for alle hyggelige kommentarer, alltid koselig å få respons på hva man viser og skriver her.
    Velkommen til dere som har lagt dere til som følgere:-)

    and enter hereThanks for all the nice comments, always nice to get feedback on what you view here.
    Welcome to you who have added you as followers :-)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons