lørdag 16. februar 2013

X faktor – gul

Ny farve i X faktor hos Anne på Moseplassen, gult denne gangen.
Uvularia grandifrloa, på norsk heter hun Stornikkeblom er kandidaten denne gang.
Uvularia

Nikkeblom er et passende navn, hun nikker virekelig med de lysegule vakre klokke lignende blomstene sine.uvulariamontasje

Hun blir ca 40 cm høy, blomstrer tidlig i mai hos meg.

Uvularia

Hun blomstrer såpass  mye at stenglene bøyer seg.

Uvularia2

Hos meg står hun i vandrende sol under epletreet i noe løvholdig jord, tåler H5, her har hun hatt opp til 32 kalde.

Uvularia-22

En nydelig litt blyg  men elegant dame og fordi hun har en så delikat gul farve setter jeg ekstra pris på henne. Hun blomstrer trofast med mengder av blomster hvert år, og blir stadig litt større. I tillegg har hun et nydelig lysegrønt dekorativt bladverk. Bladene har en tendens til å krølle seg litt.
Har tenkt mange ganger på at jeg skulle flytte henne over i et av de gule bedene. Under epletreet skal det egentlig ikke være noe gult, men har ikke turt da hun trives så godt der.

Lyst til å se flere gule favoritter? Klikk på bildet under.

gule-blomster-x

26 kommentarer:

  1. Den var søt og ny for meg.
    Nikkeblom ,,festlig navn,,har så flott bladverk også.
    Fine bilder Aud og en fin kandidat på gul.
    Marit.

    SvarSlett
  2. Nydelig plante den der! Jeg har en sånn jeg også, og den liker jeg veldig godt.
    Flott kandidat!

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Oj, for ei spesiellt flott plante. eg har ikkje høyrt om denne før. Super kandidat.
    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Så vacker den är! Jag tror inte jag sett den förut. Gillar färgen.
    Lycka till.
    Kram Maria

    SvarSlett
  5. For en flott kandidat! Har den ikke selv, men skal holde öynene åpnet etter den, for denne likte jeg:-) Lykke til!

    SvarSlett
  6. Nydelig plante i "riktig" gulnyanse... Plantet min i fjor, og håper den trives og klarer seg!

    SvarSlett
  7. Denne har jeg ikke sett før! Veldig søt! ;)
    Lykke til i konkurransen, og god helg!

    SvarSlett
  8. Kjempe flott! Denne var ny for meg! Fint med planter som tåler norske kalde vintre.

    Ønsker deg lykke til! Klem

    SvarSlett
  9. Jeg har heller ikke sett denne før, men så flott plante da! Herlig farge.
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  10. Så søt og yndig. Jeg har aldri sett denne blomsten før. Riktig bedårende.
    En nydelig kandidat:)

    SvarSlett
  11. Denne tror jeg aldri har sett. Nydelig gulfarge, den er så sart og vakker. Hell og lykke i konkurransen! Hilsen Anne

    SvarSlett
  12. Flott presentasjon av en for meg ukjent blomst! :)

    Lykke til !

    SvarSlett
  13. Den har jag inte sett förut, spännande växt. Lycka till!

    SvarSlett
  14. Dejlig elegant blomst, som jeg ikke kender, men du beskriver den så flot! :)
    Ønsker dig lykke til!

    SvarSlett
  15. Nydelig! Min har sneglene spist opp. Vet ikke om den er helt borte nå.
    Lykke til!

    SvarSlett
  16. så nydelig, aldri sett denne før.:) Ha en flott søndag og lykke til :)

    SvarSlett
  17. En av de lekreste av de lekre! Masse lykke til!

    SvarSlett
  18. Heisann!
    Hun virker ganske så sjenert også der hun står med nakken bøyd. Ingen tvil om at det er en vakker plante. Lykke til med konkurransen.
    Og ha en fin søndag... i morgen er det ferie på meg ;:OD)

    SvarSlett
  19. Sorgklockan är så söt! Härliga bilder!
    Lycka till!

    SvarSlett
  20. Åh, sorgklockan är så fin! Jag längtar tills den blommar i vår trädgård, det blir (om den överlevt vintern) första året. :) Lycka till!

    SvarSlett
  21. Hej. Hvor er den smuk. Ligner den vi her kalder Månestråle. Jeg har den i haven,men når aldrig og få en godt billede af den. Held og lykke.

    Mange havehilsner
    Lise Lotte

    SvarSlett
  22. Hun bærer navnet sitt godt:) Så mange nye sorter jeg møter gjennom Anne sin konkurranse. Masse inspirasjon å hente til egen hage:) Lykke til!

    SvarSlett
  23. Dette er vel en sjelden blomst å se! Kjempesøt og bli satt på ønskelisten nå!! Lykke til! Hege

    SvarSlett
  24. Denne var vakker, er spesielt glad i den gul-grønne syrlige fargen, men synd at sneglene er så glad i den. En flott kandidat !








    SvarSlett
  25. Den blyge dama der var ny for meg - kjempesøt :-)
    Lykke til :-)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons