lørdag 9. februar 2013

X - factor rosa

2Anne på Moseplassen er i gang med ny X  factor konkurranse.
Mitt bidrag er Maiden’s Blush, en av mine favoritt roser. Den er en av de fire første jeg kjøte da jeg flyttet hit for 12 år siden.
maidensblush5
For to år siden trodde jeg at jeg hadde mistet den, kjempekald vinter med opp til 32 kuldegrader såg ut til å ha tatt knekken på henne.
Bare visne tørre greiner stod igjen, disse ble kuttet ned, roten lot jeg stå. Hadde lest at selv om grenene var døde kunne den skyte fra roten igjen, mirakelet skjedde den kom igjen. Riktignok bare med noen få lange grener, men i fjor etter at jeg beskjærte henne kraftig  ble hun
helt fin igjen.
maiden7Hos meg blir hun ca 1,5  meter høy, hun bør støttes opp da hun har lett for å bøye seg under blomstringen. Står i halvskygge her, dvs. vandrende sol.
Hun er engangs blomstrende, kommer  med rikelig  blomstring som varer ca en måneds tid. Hun har grågrønt bladverk som står veldig fint til blomsterfarven. Blomsten er lysrosa, medium store med en herlig ganske sterk duft. Knoppene har dessverre en tendens til å råtne i for mye regn. 
Hardførhet er sone 6-7, det varierer hva som er opplyst i oppslagsverk.
maiden6

Grunnen til at jeg er så glad i henne er at hun har alt man kan ønske seg av en historisk albarose, sterk nydelig lukt, fint bladverk, ikke altfor mye torner og en herlig farve på blomstene. I tillegg kommer hun med masse blomster.
 9maidensblush
Er det noe rart man blir glad i denne herlige damen.
Man kan unne seg å lage store herlige buketter så lenge blomstringen pågår av Maiden’s Blush siden den blomstrer så rikelig.

Har du lyst til å se flere favoritter i rosa, klikk på bildet under.
x-faktor-rosa

Linker til: Today's flowers

27 kommentarer:

  1. Oi
    Suas rosas são realmente lindas!
    A cor é delicada , mas posso imaginar o doce perfume delicioso!
    tenha uma bom fim de semana
    Zizi

    SvarSlett
  2. Kjempeskjønn :)
    De er kjekke de gamle prestegårdsrosene, tåler en trøkk og hardhent beskjæring.

    SvarSlett
  3. Herlig bugnende rosa skjønnhet, lykke til x-faktor...

    SvarSlett
  4. For en barsk kvinne som overlevde 32 blå! Og samtidig så delikat og myk i sin duse rosa drakt. Hun trives godt hos deg skjønner jeg:) Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  5. Beautiful beautiful roses
    they have brightened my morning.

    Happy weekend

    SvarSlett
  6. Så nydelig den er! Historiske roser har en stor fordel med at de er så herdige. 32 minus er det ikke så mange andre roser som overlever! :-)

    SvarSlett
  7. Så vackra rosor!

    Ha en skön helg!

    SvarSlett
  8. Nydelig rose med store fine blomster.
    Fine bilder Aud, god lørdag fra Marit.

    SvarSlett
  9. Wonderful roses in soft colors. Beautiful ! Have a nice weekend. Best regards, Synnöve

    SvarSlett
  10. Åhhh så nydelig rose! Og flott informasjon om herdighet, for jeg liker at de tåler mye!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  11. den rosen är en gammal ros som många har på mitt koloniområde. så även jag.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvarSlett
  12. Nydelige roser! Herlige bilder! :)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  13. Virkelig en flott rose!

    Lykke til! Klem Vivi

    SvarSlett
  14. Jeg har også sansen for de historiske rosene ! Artig at du fikk gjenopplivet den. Da setter man ekstra stor pris på den i etterkant.

    SvarSlett
  15. Nydelig rose! Flott kandidat i konkurransen, lykke til!
    Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
  16. SÅ nydelig den er! Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  17. Lekker :) Min døde, men nå tror jeg den må gjeninnføres i hagen om det er en ledig plass, Duften er ubeskrivelig deilig på denne synes jeg.
    Fin lørdag til deg.

    SvarSlett
  18. For en lekker deltaker! :D Maidens Blush er rett og slett nydelig!
    Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg! Lykke til :D

    SvarSlett
  19. Great photos of beautiful roses. Thanks so much for sharing!

    SvarSlett
  20. Beautiful your roses. ! In Portugal I think we say roses holy Teresinha.Hugs and a nice week end. Ailime

    SvarSlett
  21. Dejlige billeder af den skønne Maidens Blush, den havde jeg også i min første rosenhave :)
    Lykke til!!

    SvarSlett
  22. I love the colour, and the fullness of the petals!!!

    SvarSlett
  23. pretty roses...i can almost smell them.:p

    Yellow Creeper

    SvarSlett
  24. Kjempeflott!..så herlig denne Maiden Blush...sart rosa og virkelig en skatt i hagen:)
    Lykke til:))

    SvarSlett
  25. Love the soft hues. Hope you'll find time to visit my entry.

    SvarSlett
  26. beautiful color! I love the shade of pink.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons