søndag 24. februar 2013

Molucella laevis…

skulle vært mitt bidrag i X faktor – sort og grønn.
Ble desverre forhindret i å bli med her, men legger ut et redigert innlegg av det jeg skrev.

Dette er en artig sommerblomst, blir ca 60 - 80 cm høy.
Jeg har sådd den en del ganger, ikke riktig hvert år men…
Den er veldig fin som snittblomst og brukes ofte i dekorasjoner.
 

mollbed

Den har limegrønne klokker oppover hele stilken, disse synes jeg er veldig dekjorative og fine i farven.2056 Selve blomsten er veldig liten og hvit, den kan så vidt skimtes på bildet under. De grønne knottene inne i klokkene er blomsterknoppene.molu2

Irsk klokke som den også kalles passer inn over alt, en skikkelig allrounder. Den kan også tørkes og brukes i dekorasjoner med andre tørkede blomster.
For å få frøene til å spire må de kuldebehandles. Da ved  å, anten la frøene ligge i kjølekskapet en ukes tid eller la såpotten stå kaldt et par uker.
Denne raringen står på kanskje lista mi for såing i år, har ikke helt bestemt meg enda.
Hmmm, det blir vel til at at den blir sådd…

Noen betrakninger om X  faktor
Nå er X faktor over og vi er alle spent på hvem som blir utvalgt til finalerunden. Det har vært utrolig mange fine bilder og artige innlegg. Juryen har nok litt av en jobb.
Man kan vel si at X faktor er årerts høydepunkt blant hagebloggerene.
Vi sitter alle og koser oss med å finne bilder og skrive innlegg om kandidatene våre. Hvem skal vi  ta, vi sliter med å velge blant yndlingene. Har jeg bra nok bilder, vill leting i arkivet for å finne noe som er bra nok, . Nei, det er for dårlig, så fikser og klipper man til det er presentabelt.

XfaktSnakk om sysselsetting i bloggverdenen. Når vi endelig har mekket vårt eget innlegg og lagt det ut, da er vi i full gang med å se på andres innlegg og ikke minst legge igjen kommentarer. Mange får aldri så mange kommentarer som nettopp på X faktor innleggene. Og alle liker vi å få koselige kommentarer om yndlingene våre.
Vi koser oss og sikler over alle de lekre bildene over må ha planter.
MÅ HA listen kan bli farlig lang når alle X faktor farvene av året er vist. 

Charming cover3

En kjempeartig konkurranse og takk til
Anne på Moseplassden med all verdens roser.



Min helgeglede har vært å kikke gjennom de siste
X faktor innleggene og skrive og legge ut dette innlegget.
Linker til:  
Helgeglede   Mosaic Monday   Macro Monday  
i heart macro        

14 kommentarer:

  1. Nossa! Que linda a flor verde! Molucella Laevis nunca a vi por aqui! Grande abraço e semana linda!

    SvarSlett
  2. lovely to see all this color:-)

    SvarSlett
  3. Tror jammen jeg har noen frø av denne artige grønne blomsten liggende! Skal se å få sådd dem! Ja , det har vært en skikkelig fargefest å følge med på X-faktor på alle måter :-)

    SvarSlett
  4. Lovely photo mosaic for MM ~ so divine to see Green! ~ when I am in Winter Wonderland in New England USA ~ thank you ^_^

    SvarSlett
  5. Denne planten var super fin. Flott grønn farge!

    Ønsker deg en fin ny uke og takk for at du ville være med på helgegleder igjen!

    Klem

    SvarSlett
  6. Can't wait for the spring to come... Love the green in your photos!

    SvarSlett
  7. Lovely greenery and flowers are beautiful. I am so looking forward to spring. Beautiful mosaic and photos. Have a happy day!

    SvarSlett
  8. Färgen är fin fast själva blomman är rätt obetydlig.

    SvarSlett
  9. Ååå...denne brukte jeg mye i blomsterbutikken..den gang jeg var der:)
    Super i buketter og jeg syns også den lukter så godt:)
    Fine bilder:))

    SvarSlett
  10. Olá,
    Vc teve muita sutileza ao fotografar... parabéns!!!
    Aprecio demais o verde...
    Bjs fraternos de paz

    SvarSlett
  11. Det var ei fin plante du viser her. Veit ikkje om eg har sett den før.
    God dag til deg.

    SvarSlett
  12. Oh what beautiful posies and some I have never seen before, but would so enjoy~

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons