lørdag 5. januar 2013

Show your #3 - Såing, galskap eller ikke…

Nå som jula er vel over så har nok mange begynt med surfing på nettet og sendt bestillinger på nye frø. Noen er allerede godt i gang med såingen. Dette er en morsom hobby som lett tar av.Drivhus_Bldet fra drivhuset et år jeg sådde litt for mye, kan man si…
Så galskap, eller ikke… er alså temaet denne uken.
Her er det fritt fram for alt som handler om såing, galskap eller ikke. Du kan komme med noen ord om hvordan dette er for deg. Bestillingslister, tips/bilder som handler om såing.
Her er det mange muligheter for et bidrag. Innlegg/bilder kan godt være fra tidligere år.
Vis din__3
Her er mitt bidrag:
Det er fort gjort å gå beserk med bestillingsfingeren når man er inne og kikker hos de forskjellige frøfirmaene på nettet. Lettvin og grei måte å skaffe frø på. Og det finnes maaange steder hvor man kan bli fristet. Det er jo så mye man har lyst til å prøve å få til, en til har man jo alltids plass til… ikke sant?
frøperm boks
Litt system prøver man å ha. Boksen inneholder bare frø fra Gardens North, det var et år jeg gikk beserk…
Og når man etter mange kvaler endelig har sendt bestillingen og tror det er gjort unna for i år, å nei da, man har jo selvfølgelig glemt noe. Da det bare bli en bestilling til, dermed må man jo så klart fylle opp tollkvota. Vips så er det en bestilling på 200 kr til. Vel er ferdig med bestillinger, da har man endelig tid til å lese andres blogger. Kjekt å se hva andre syseler med av bestillinger og slikt… ikke sant?
Men det er farlig for lommeboka og anbefales ikke, hvis man ikke vil bestille flere frø. Man bør i så fall være veldig standhaftig og sta. Skal ikke bestille mer, skal ikke…
Da kan det fort balle på seg igjen, hå, hå, hå. En kan jo komme over noe ekstra lekkert som man bare MÅ ha. Jada, da er galskapen i gang, tror jammen meg det må være en form for virus jeg, siden man bare må ha…

Bildet er fra Google
Hvit Cobea er grunnen til min bestilling, denne må jeg alså bare ha.
Min bestilling foreløbig
ROSENSKÄRA 'Double Click Cranberries'
LUKTÄRT 'Ocean Foam'
ANTILOPÖGA 'Zulu Prince'
BLOMMAN FÖR DAGEN 'Heavenly Blue'
BLOMMAN FÖR DAGEN 'Pearly Gates'
CYMBALBLOMMA 'Blue Bird'
DUBBEL KEJSARVINDA 'Sunrise Serenade'
VIT KLOCKRANKA 'Cathedral Bells'
SNÄCKBÖNA
Har så klart kikket på andres blogger, det har gått bra så langt. Det går greit så lenge dere bare linker teksten, men legger dere ut bilder av skjønnhetene dere har bestilt, ja da… Stor risiko for at galskapen tar overhånd… med nye bestillinger.
Og når det begynner og spire og gro,  ja da får man et annet problem, og det kommer jeg tilbake med senere…

Lykke til med bestillinger og såing folkens Hett smilefjes








6 kommentarer:

  1. Godt nyttår og god morgen.
    Eg o bestilte noe blomsterfrø i går kveld, og ska kjøpa litt mer når frøposene komme ut i butikken på jobb. Drømmen min e ein drivbenk og et drivhus på terrassen, får se om det blir virkelighet i år.

    Ønske deg ein fine søndag.

    SvarSlett
  2. Godt nyttår til deg Aud. Så kjekt å være i gang med "Show your" og ikke minst såing:) Så flott drivhus du har og så mange fine sorter du har sådd. Blir spennende å følge veksten fremover. Jeg må nøye meg med å sette sådden ut på balkongen for overvintring. Første gang jeg prøver dette, så blir spennende.

    SvarSlett
  3. Frøene er bestilt og jeg føler meg ikke gal. Tror ikke jeg har et sånt ekstremt samlergen, men har kjent på følelsen, MÅ ha, og det har jeg lært meg å holde litt i sjakk. Det blir faktisk litt stress for meg og det er ikke bra. Nå skriver jeg opp ting jeg ser gjennom sesongen og så bestiller jeg og sår stort sett alt jeg bestiller. I år har jeg tenkt å sette opp en plan for hvor det forskjellige jeg sår skal i hagen. Det har vært litt usystematisk før. Selve utplantingen er en stor jobb i en stor hage så en plan hadde vært fint. For min del må og mengde reguleres med tanke på jobb og andre gjøremål i hverdagen.
    God søndag!
    Brita

    SvarSlett
  4. Godt Nytt År! Kjenner følelsen, men er ikke kommet igang med såing enda. Men noen frø kom allerede i hus før jul. En lang juleferie i utlandet og påfølgende bihulebetennelse har satt en foreløpig stopper for hageenergien... men den kommer nok etter hvert. Så bra med denne linken, håper mange legger seg inn med gode tips og frøforslag.

    SvarSlett
  5. Ja, akkurat sånn er det med meg også! Galskapen vil ingen ende ta liksom....Bloggtitting denne tiden og fremover er farlig, siden jeg allerede har altfor mye frø! Men frø kan man jo gi bort, eller bytte bort :)Så har man plass til nye deilige fristelser! Noen diller må man ha!

    SvarSlett
  6. Ja, dette her passet meg veldig godt. Denne frøgalskapen vet jeg mye om...
    Det er alt for mange fristelser på denne tiden, og jeg lar meg friste om og om igjen...

    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons