torsdag 10. januar 2013

Litt vår i heimen…

må jeg også ha når jula er kastet ut, liver opp litt med farver.
Primula er et must, liker veldig godt de som har sjatteringer i farvene, som den rosa her. Veldig få sånne i handelen på de stedene jeg har vært, derfor kjøpte jeg bare tre, to rosa og en blå. Planlegger en tur til Plantasjen i morgen, mulig de har der, da blirdet i såfall flere.

Blå Primula

Rosa primula

Perleblomster er så søte, og så kan man jo plante ut løkene senere. Man får aldri for mange av disse ute.
Hvit perleblomst2 Hvit perleblomst macro

Den småblomstrede hvite under husker jeg ikke navnet på i farten. Den finnes i både blått, rosa og rødt etter det jeg har sett. Den har veldig store litt flikete blader nederst ved rothalsen.

Hviut småblomstrert chrys Hvit småblomstrert chrys macro

Rosa Jasmin måtte også få bli med. Masse knopper i anmarsj, når jeg setter nesa inntil kan jeg kjenne den gode lukten. Er nok ikke lenge til de største knoppene spretter ut. Dette er en blomst jeg ikke har hatt tidligere, skal bli spennende å se om jeg får den til å overleve.

Rosa Jasmin nær Rosa Jasmin

Det var gårdagens fangst, så får jeg se hva det blir i morgen.

Dette innlegget er også med hos:
Torsdagstema, Floral Friday FotosWeekend Flowers, Green Days , Saturday SHOW OFF


Ha en fortsatt fin kveld.

32 kommentarer:

  1. Ja noen nye blomster og litt farger trengs etter at julekuler og glitter er satt vekk for i år.
    Primula må jeg bare ha, og så er det tulipaner som jeg bare må ha osv he he.
    Fine bilder Aud, ha en fin kveld og ny helg.
    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Det er så mye fine Primula å få tak i nå, men jeg er ikke noe flink til å få de til å leve så lenge at jeg kan få plantet de ut.

      Slett
  2. Her var det mange fine favoritter. Jasminen dufter aldeles nyyyydelig:) Godt valg. Lekre hvite perleblomster. De blå brer seg som et teppe i hagen, men mangler hvit. Det skal de bli en ordnings på i vår:) Takk for inspirasjon.

    SvarSlett
  3. Ja, Perleblomstene sprer seg lett, i hvertfall de blå. De hvite har jeg ikke prøvd, så de skal det bli spennede å se etterhvert.

    SvarSlett
  4. Så masse flotte vårlige planter du har handlet inn! Primula liver opp nå etter julen. Jeg var ikke klar over at de selger perleblomster allerede nå. Rosa sjasmin har jeg ikke sett før, bare den hvite. Håper du får den til å trives hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å joda, vårblomstene kommer tidligeer eog tidligere for hvert år virker det som.

      Slett
  5. They are all lovely@ I'm sure they brighten up your winter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they really lit up the room, must have some colors at this time of year.

      Slett
  6. Deilig med litt vårlige blomster, selv om vinteren herjer ute enda.
    Ha ei nydelig helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det føles mer vårlig med en gang man får inn litt farver.

      Slett
  7. Nydelige blomster du har kjöpt! Om det är vinter ute så har jo du vår inne uansett.
    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er tidlig å begynne å lengte mot våren her, derfor hjelper det på med litt nye blomster.

      Slett
  8. Herlig med vårblomster. Det blir nok bare mer og mer av det i stua nå fremover.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok fare for at det baller på seg noen til ja, har egentlig ikke plass pga. Pelleriser som jeg prøver å overvintre, men...

      Slett
  9. Olá, flores belíssimas e coloridas! Gostei muito. Abraço. Ailime

    SvarSlett
    Svar
    1. Ei, feliz que você gosta das flores, bem-vindo a seguir o blog

      Slett
  10. Verkligen fina blommor, det behövs när julen har kastats ut då blir det tomt ett tag.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal være sikkert at man trenger litt farver som liver opp nå.

      Slett
  11. Underbara färgklickar som sprider glädje :)

    SvarSlett
  12. Lindas flores, sempre alegram a vida, não é mesmo? Feliz green day, um abraço!

    SvarSlett
    Svar
    1. Obrigado como flores, eles iluminar a sala de estar.

      Slett
  13. Dessa härliga vårblommor som vi längtat sååå efter!
    Kram Lotta

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er snodig at man alltid lengter etter våren så snart julen er over. Det hjelper i hvertfall på med vårblomster.

      Slett
  14. Gostei demais das flores brancas.
    Abraços

    SvarSlett
    Svar
    1. Flores brancas pode ser grande, mas eu tenho HGA algumas cores também.

      Slett
  15. Vackra blommor. Speciellt primulorna och pärlhyacinterna är mina favoriter.

    SvarSlett
  16. Beautiful blooms! Hope you'll find time to visit my Hibiscus.

    SvarSlett
  17. thanx for your lovely colorful weekend flowers! :)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons