onsdag 23. januar 2013

Jasminium officinale er januarfavoritten…

hos meg, hvorfor? Fordi den lukter så deilig, har fine sarte blomster og er en smule eksotisk. Det kan trenges litt godlukt og ekstotiske blomster om vinteren, og endelig blomstrer den.
Denne er en klatrende variant, blomstene er forholdsvis små, 1 cm i diameter, er noe stjerneformede og finnes i hvitt. Min er alså hvit ikke rosa som jeg skrev i et tidligere innlegg. Ble lurt av at knoppene er skikkelig rosa.
Rosa Jasmin nærBlomstene kommer i en slags klase med minst tre blomster i klasen, etter avblomstring skal det visst komme små svarte bær.
Hvit Jasminklase Synes ikke denne dufter så intenst som hagejasminen, det er en mildere ikke så påtrengende duft. Det er derfor jeg liker den så godt også, den andre dufter for intenst og søtlig for meg.
Hvit Jasmin heleIkke så mangre av blomstene som har sprunget ut ennå. Planten er ikke så veldig stor, ca 30 cm høy er buen den er tvinnet rundt. Ute i naturen kan den bli opptil  12 meter lang. Skal ha hunusrik jord, tåler ikke uttørring, trenger en del sol og varme. Da spørs da om jeg klarer å holde den i live, første gangen jeg har den.
Jasmin macro

Har du lyst til se flere januar favoritter, så kikk innom hos Anna Vattenkannas Trädgård.

Deltar her: Torsdagstema   Beauty is where you find it #49 

7 kommentarer:

  1. Lykke til med en vakker og duftende blomst.
    Ha en deilig dag :)
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/01/24/kombinasjoner-er-bra/

    SvarSlett
  2. De er utrolige smukke de blomster og ja så dufter de pragtfuldt.. Tak for kikket

    Hilsen
    Mariane
    http://www.starhouse.nl/star4/?p=621

    SvarSlett
  3. Nydelig! Jeg tror din heter Jasminum polyanthum, for de har rosa knupper. Officinale har hvite , ifølge vår venn Orchis (R.I.P.). Jeg har også denne, og sådde den i begynnelsen av februar i 2011. Den stod ute i hele fjor sommer, for det skulle visst fremme blomstring. Blomstret har den ikke gjort lell, så jeg venter forgjeves......Men så lurt å binde den opp i en bue, det skal jeg jammen gjøre, for nå er den på vei opp i gardinene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Edit: Jeg googlet Officinale, og den har jo rosa knupper den også, jo!!!

      Slett
    2. Neimen ikke lett å si hvem av dem den er, Har Googlet litt på begge, synes officinalis ser ut til å ha noe mer krøllete kronblad enn polyanthum, noe min har.

      Slett
  4. Det var en vakker plante med en søt blomst!
    Så fint at du fikk den til å blomstre!
    Lykke til videre med den! --Margit-

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons