torsdag 18. oktober 2012

Brugmansia blomstring…

Jeg har tre Brugger som jeg har tatt inn for overvintring, to av de har blomstret inne. Den første som var hvit fikk jeg ikke tatt bilder av, men den er med dobbelte blomster.
Den som blomstrer nå er
Brugmansia Langenbuscher Garten.

Gul brugmansiaDen har en sterk gulorange farve og lufter noe enormt om kvelden.
Gul brugmansia4

Den har mistet nesten alle bladene, men har nå fire knopper. Kjøpte den av Trine i våres og hadde egentlig ikke trodd jeg skulle få blomster i år.
I tillegg til Bruggene har jeg tatt inn en hvit Passiflora  og Clematis Pixie. Vurderer også å ta inn Asarina, Cobea og enda to Passiflora. Da det er gjestyerommet som blir brukt som overvintringssted må jeg begrense meg litt, det må ikke bli helt jungel der heller. Det står i drivhuset nå så jeg må se å bestemme meg før de fryser i hel.
En annen mulighet er kjelleren, men der blir det nok for varmt i og med at jeg har en oljefyr der nede.
Gul brugmansia6

Lekker er den med sin knalle farve, håper jeg klarer overvintringen, i så fall kommer jeg til å skaffe meg en til som skal være rosa.

Ha en fin dag.

7 kommentarer:

  1. Nydelig brugmansia! De dufter så deilig. Jeg hadde to enkle, en rosa og en hvit, som jeg hadde sådd fra frø. Desverre frøs de en vinter når drivhusovnen sluttet å fungere.

    SvarSlett
  2. Så flott den var! De dufter godt ja, men nesten for mye inne.

    SvarSlett
  3. Åhh, så nydelige den er! Jeg kjøpte også denne av Trine i år, i april, men min har ikke blomstret! Drivhuset lar vente på seg, så det er vel kanskje forklaringen. Det ble for kort sesong, dårlig vær i sommer og høst! Nå gleder jeg meg til min også blomstrer!
    Jeg ville nok satt plantene på gjesterommet, det går nok bra :)

    SvarSlett
  4. Love the flower and the colour is lovely, these plants get a bit scraggly over here, if not pruned regularly.

    SvarSlett
  5. Så gøy at du fikk blomster på den allerede i år :-) Her har blomstringen vært laber i år. Regn og kjølig vær får ta skylden for det. Nå står alle i drivhuset og mange av dem har knopper. Håper på litt blomstring utover i noen uker ennå. Det er deilig å ha drivhuset å kose seg i, når kveldene blir kalde og mørke :-)

    SvarSlett
  6. Kjempelekker sak dette :) Har aldri forsøkt meg på trompeter, det aner meg at de ikke vil så langt opp mot fjellet og øst i landet. Kanskje det er muligheter nå når drivhuset er på vei opp?
    Ha ei finfin helg.

    SvarSlett
  7. Å ja de er flotte , du kan bare klippe av noen grener og sette i vann.
    De roter seg fort og da har du nye planter til neste år .

    De er ikke vanskelige å overvintre ,og de tåler godt å bli glemt(kjeller) mørkt og kjølig noen måneder.

    Jeg tar min opp i lyset og varmen i mars\april.

    Fine bilder og lykke til.

    Marit.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons