tirsdag 10. juli 2012

Roser på rømmen…

Som kjent er det en del roser som danner rotskudd, og det er ikke alltid like kjekt. Særlig ikke på roser som er i bed, plutselig oppdager du skudd som har dukket opp i et bed noen meter unna. Det kan bli litt av en jobb å få fjernet dette, heldigvis har jeg ikke vært noe særlig plaget av dette. 
Jeg har  tre forskjellige nå som har dukket opp utenfor gjerdet, og disse tre er jeg faktisk glad for.
Hurdal på rømmen 100712
Hurdalsrosa er den ene, denne hadde jeg en skikkelig stor busk av for en del år siden, men den ble fjernet da jeg lagde rose/staudebedet. Det ble satt til side et ganske stort rotskudd, men ved et uhell ble denne fjernet av en medhjelper her som var litt  for hjelpsom. 
For noen år siden oppdaget jeg at det hadde kommet opp noen rotskudd i skråningen ned mot naboen, i år blomstrer de for første gang og jeg skal ta et skudd og sette i hagen.
 
Rosa på nrømmen 2
Og denne ukjente, som jeg hadde plukket en bukett av i forrige innlegg. Navn er ukjent, men den har en utrolig blomstring og en fin duft, og siden jeg har et “hull” etter en som er frosset vekk skal den få komme inn i hagen denne også.
Lys rosa New Dawn på rømmen 100712

Surprice, surprice, trodde denne var forsvunnet for ever. Balldronningen av Hakadal forsvant for et par år siden. Plasseringen kan stemme, for den stod rett på innsiden av gjerdet der denne har dukket opp. Har Googlet litt på den, og ja da det er den :-)Den skal tilbake på sin gamle plass. 
Balldronningen av hakadal 100712
Dette er en klatrerose, etter det jeg husker blir den inntil 3 m høy, blomstrer hovedsaklig i juli, usikker på om den remonterer, Blomstene er ca 5 cm i diameter, sart rosa, nesten hvit i kantene, tett fyllt og dufter herlig.
Noen steder blir den oppgitt til å være busk, andre steder klatrerose. Hos meg har den oppført seg som en klatrerose, den er herdig til sone 6.
Rotskuddene som jeg fant har ganske så mange knopper, skal bli spennende å se om den remonterer.
Ha en fortsatt fin kveld.

7 kommentarer:

  1. Så kjekt med rotskudd, som kommer på de riktige plassene!
    Jeg må nok vurdere Hurdalsrose, for den er jo så flott!

    Den siste rosen var kjempe nydelig!

    Kos deg i hagen din! Klem

    SvarSlett
  2. Spennende med rotskudd på roser. Jeg har hurdalsrose jeg også, og den tåler omtrent hva det skal være av vintre og dårlig behandling. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  3. Så bra de får komme inn igjen :-) Flotte roser, særlig spennende den Balldronningen av Hakadal!

    SvarSlett
  4. Nydelige roser :) Jeg må nok beskjemmet innrømme å ha drept ei Hurdalsrose her, og at jomfrurosa vokser helt vilt..... Ingen konsekvens i roseoppdragelsen her i gården altså :)

    SvarSlett
  5. Vakre roser, som fortjener å få komme innenfor hagegjerdet.
    Ha det fint!

    SvarSlett
  6. Nydelige roser! Rotskudd kan nok være en plage å bli kvitt! Men så bra t du kan få tilbake roser du trodde var tapt!

    SvarSlett
  7. Hei, har vore på gjennomsyn i bloggen din. Her var det mykje flott.
    Legg med til som følgar hos deg :)
    Intressant å få følge med :))

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons