fredag 8. juni 2012

Spansk Kjørvel

Myrrhis odorata er en nydelig skjermblomstplante som er brukt som både urt og medisinplante.
Den er dessverre må man si, altfor voksevillig og utkonkurrer andre planter. Det ser jeg i det ene urtebedet mitt, den har breiet seg utover med jordstengler.
spansk kjørvel1
Den har spredd seg flere steder i Norge, særlig på Vestlandet og anses som problematisk da den lett kan utkonkurrere andre planter. Den havnet på Norsk svarteliste i 2007.
Den kommer opprinnelig fra høylandet i Mellom og Sør Europa.
Den trives både i sol og halvskygge, hos meg står den i vanlig hagejord, men den liker best fuktig og humusrik jord.
Den blir fra 50 cm til 1,5 m høy og opptil 90 cm bred.
spansk kjørvel2 Blomsterskjermene blir drøyt 10 cm i diameter og rager noe over bladverket. Jeg synes bladverket er dekorativt,  det er flikete og er hårete og myke å ta på, farven er frisk grønn. kjørvelblad
Blomstene er veldig små og hvite med lange smale svøp som liksom omfavner selve blomsten. De er utrolig vakre på nært hold og har en svak god duft. Plante og rot ellers lukter anis. kjørvelmacro
Frøene blir ca 2 – 2,5 cm lange, først grønne og siden blankt svarte. Grønne frø smaker som lakris, og kan finhakkes og brukes i salater og desserter. Frøene kan også tørkers og hakkes opp og brukes som krydder.
Bildet er lånt fra Google
frø spanslkjørvel
Spansk kjørvel er en aromatisk urt som virker appetittvekkende, fordøyelsesfremmende, magestyrkende, slimløsende, svakt urindrivende, mildt avførende, svakt antiseptisk, morsmelkstimulerende, blodtrykksenkende og ”blodrensende”. Urten smaker søtt og kan brukes av diabetikere som sukkererstatning. Jeg har ikke prøvd urten , men siden jeg har diabetes kunne det være intressant å prøve den som sukkererstatning.
spansk kjørvel4

Har du denne i hagen bør du passe på så den ikke får spre sweg. Selv er jeg veldig nøyer med å klippe ned frøstander/blomstere. Hadde jeg visst når jeg sådde den for mange år siden hvor spredevillig den er hadde den ikke kommet inn i hagen. Jeg har bare denne ene som jeg passer godt på.

4 kommentarer:

  1. Jeg syns også at det er en flott plante. Egentlig kunne jeg godt tenke meg å ha den i hagen. Men så er jeg redd for at jeg ikke skulle være flink nok til å fjerne frøene. Jeg vil jo ikke at den skal spre seg og bli et problem.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Dette var virkelig en flott og frodig plante! Jeg merker meg navnet!

    Ønsker deg en fin helg. Klem

    SvarSlett
  3. jeg plantet denne hos mine foreldre for mange år siden og selv om den sprer seg lett er den også grei å fjerne. Har nå fått meg egen hage og skal definitivt ha denne planten her også. Perfekt til te foreksempel:) Visste ikke at den var svartelistet!

    SvarSlett
  4. Jeg har spansk kjørvel, men har satt den i egen kasse akkurat som løpstikke. En staselig plante. Men innrømmer at jeg ikke er flink til å bruke den. Så takk for gode tips om bruk! Ha en flott helg!

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons