mandag 18. juni 2012

Sorbus dodong...

blomstrer nå, den blomstrer noe senere enn vanlig rogn. Denne rogna kjøpte jeg for fem år siden, og det er andre året den blomstrer.
Treet er langsomt voksende, var 1,5 m høyt da jeg fikk det og er vel ca 2,5 m høyt nå. Det kan bli inntil 12 m høyt og 4,5 m bredt, har blad som er en del større enn vanlig rogn, de blir 20 - 30 cm lange og 15 - 20 cm brede.
 Blomstene ligner de på vanlig rogn.
 Veksten er noe grovere  enn vanlig rogn og høstfarvene er glødende orange til rød. Bærene er murstensrøde og påreformede. Den  krever inge spesiell vokseplass eller jord, men liker seg best på solfylte plasser.

Dodong er å få  kjøpt  som E.plante i Norge, dvs. at i hvertfall BoGrønt kjeden har den.

Ha en fin kveld.







5 kommentarer:

  1. Rogna er veldig flott når den blomstrer!

    Ønsker deg en fin kveld. Klem Vivi

    SvarSlett
  2. Flott rogn, og artig navn! Den blir jo ganske stor med 12 meter :)

    SvarSlett
  3. Det var et riktig flott tre! Med fint bladverk, blomster, så bær og fine høstfarger, er det vakkert hele sesongen.

    SvarSlett
  4. Rogn er et flott tre synes jeg, har de vanlige ville og ei kvitrogn som er liten enda. På høsten er rogna så flott i farvene. Aberet med den er at des selvsår ganske mye her.
    Ha en flott tirsdag, Aud.

    SvarSlett
  5. Den rogna ønsker jeg meg, for jeg har sett at den har så fine høstfarger. Nydelig bladverk på den!

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons