torsdag 14. juni 2012

Sjauer og herjer...

 Jeg holder på å fjerne bedet borte ved rogna,, det er litt av en jobb å flytte alle plantene der. De skal settes på ledige plasser i de andre bedene. Jeg begynte i går etter å ha luket og omorganisert i bedet under gullregna. Fjernet noen planter som hadde en tendens til å breie seg litt for mye.
Selvfølgelig måtte de ha noen j...ige røtter som jeg slet en del med. Mens jeg holdt på oppdaget jeg til min ergrelse at det var flere grener på gullregna som var døde. Hva gjør jeg , fjerne bare de døde grenene eller kutter den helt ned? De døde grenene er på den ene siden så den vil bli skjev og rar hvis jeg tar bare de. Og den som jeg hadde fått formet så fint, skjønner ikke hva som har skjedd.
Bildene er fra bloggarkivet og er brukt før, har fremdeles låne PC.
orvalm2

Har ryddet litt i bedet under furua i dag og plantet en del nye planter, det var en del som hadde gått dukken. Så nå ser det så nogenlunde ut igjen.
valmuecoralreef

Valmue bildene er fra bedet ved rogna, har tre forskjellige staudevalmuer der, en skikkelig orange, en lakserød og en blek rosa. Disse har begynt å blomstre nå.
lyserevalm2
Akeleier og Geranium har også begynt blomstringa nå. Clematis akeleien under har jeg mange av, i forskjellige farver og størrelser. Liker best de som er skikkelig fylte.
mørkakelienær
Denne under har jeg sådd selv, men husker ikke navnet.
Jeg har veldig mange Geraniumer, har ikke helt antallet, men det er nok bortimot femti forskjellige.

Mange av blomstene er bare så nydelig, med utrolig flotte tegninger, og når de også attpå til har et flott bladverk må man bare ha de.

Denne hvite er jo bare skjønn.

Eller denne med store pollenbærere.

I morgen skal jeg ned på Hellerud og innom Maxbo for å kjøpe ny toalettrullholder. Den har jeg tenkt på at jeg skulle ha skiftet helt siden jeg flyttet inn her (12 år siden), det måtte en renovering til før jeg fikk soset meg til det. Nå mangler det bare å få ordnet strømmen så er de ferdige. Herlig.
Det blir nok en liten tur innom Plantasjen også, siden den ligger rett evd siden av. Men da jeg ikke kjører bil lenger blir det begrensert hvor mye jeg får raket med meg, heldigvis he, he.

Ha en fortsatt fin kveld folkens.




5 kommentarer:

  1. Ja det er tungt å grave i jorden , men så blir det vel fint når du er ferdig.

    Så flotte blomster du har og nydelige bilder har du tatt.

    Ha en fin kveld , Marit.

    SvarSlett
  2. Tungt å grave men veldig morro når arbeidet er gjort! Mange fine blomster du har. Akeleiene dine er skjønne! Har bestilt frø på noen fylte, akeleier. Håper bare jeg får det til :-). Geranium er også flotte! De fins jo i så mange varianter, fra lave til høye. Har nettopp fått tak i noen rynkegeranium, de var så flotte i bladverket. Så var det bare om de overlever vinteren. Ha en flott uke!

    SvarSlett
  3. Du verden for en jobb du har gitt deg ut på, men du blir helt sikkert fornøyd når du er ferdig. Husk å nyte all den flotte blomstringen hos deg også. Valmuene dine var kjempe fine!

    Kos deg på Plantasjen og nyt! Klem

    SvarSlett
  4. Godt å få røsket opp litt innimellom. Valmuene er så fine, gleder meg til showet starter her også. Den akeleia du ikke har navnet på har jeg også sådd, den het noe med double twinkie winkie eller noe i den duren. Til og med en akeleiedille har jeg pådratt meg i år.....
    Fineste fredagen til deg, klem.

    SvarSlett
  5. Du prater om været Aud og jeg kan glede deg med at i Haugesund som ligge på vestlandet så BØTTER det ned, ufattelige vannmengder som kommer og hagen minner mer og mer om et sump ommråde. Når jeg står i sådan stund i fortvilelsen og synes forferdelig synd på meg selv og mine planter, må jeg samtidig være takknemlig over at jeg trenger ikke uroe meg over jordras eller sunamoer....Kjenner litt tomt i skrivende stund men alt i alt så har våre vinterbleke kropper det topp.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons