tirsdag 8. mai 2012

Overaskelse i skogsbedet…

I dag da jeg ryddet i skogsbedet fant jeg til min overraskelse en hundetann i blomst. Jeg vet qt jeg plantet tre knoller for noen år siden, men trodde de vart borte da jeg ikke har sett noe til de, men så dukket alså denne opp.
hundetann2
 Erythronium japonicum
Jeg har holdt på det meste av dagen med dette ene bedet som ligger ovenfor garasjen med å luke og rydde. En hersjens jobb for det var fullstendig nedgrodd. Må sikkert ta en runde til når det begynner å vokse til. Nå har jeg igjen bare et bed, men det er det værste, nemlig rose og staudebedet. Fikk ikke beskjært rosene i fjor, nå ser jeg at det er en masse villskudd. Hundetann4

Får bare ta på meg “verneutstyr” og sette i gang i morgen, hvis været holder. Det er jo meldt regn og det i mange dager fremover.
Ellers bruker jeg noe tid på å ligge langflat i hagen for å få tatt bilder, det er en del næsyntplanter som dukker frem nå og macrolinsa sitter festet på fotoapparatet.

Her er fylt blodurt, har den i to forskjellige bed, den har ikke spredd seg noe særlig ennå.
Blodurt

Trillium erectum titter frem blant Crocus blader, den er merkelig mørk på bladene, men den får vel riktig farve etterhvert. Denne gleder jeg meg til hver vår fordi det er den eneste Trilliumen jeg har.Trillium erectum

Ha en fortsatt fin kveld alle sammen.

3 kommentarer:

  1. Hundetann er så vakker, og så fantastisk flotte blad også da! Herlig overraskelse :) Håper været holder seg så du får kost deg med luking, he-he! Godt å bli ferdig, da!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig overraskelse da! Jeg har også oppdaget noen planter jeg trodde døde under de to harde vintrene for et par år siden. Det er alltid ekstra gledelig å finne slike planter i levende live! :-)
    Lykke til med ryddingen av rose og staudebedet!

    SvarSlett
  3. Fina vårväxter du har!
    KRAM från mig!

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons