søndag 13. mai 2012

Mandagstema - MAI / MAY…

Ny uke nytt tema hos Helene med bloggen Alt som er vakkert.
Og hva sysler man med i mai, jo hagerydding og pusling i drihuset , i hvertfall her hos meg.
I dag var det oppholsvær og jeg begynte å rydde i rose/staudebedet, fikk tatt ca halve bedet før jeg ga meg. Det blåste så kaldt at jeg rett og slett ikke hælte mer.
I stedet tuslet jeg inn i drivhuset og koste meg med litt vanning og ompotting. Da jeg vannet oppdaget jeg at Tagetesen har kommet i knopp.
, koselig at den begynner før jeg får plantet den ut. Kommer til å drøye en tid ennå før jeg begynner med utplanting, det var nede på null igjen i natt  og i forrige uke var det fire kalde en natt.tagetes

Nicaranda’n og den siste sådden av blodbeger og Asarina kommer seg fint. Sådde to omganger av de sistnevnte fordi jeg syntes jeg ikke fikk nok planter første gangen.blodbeger og Asarina nicaranda Jeg lurte på om jeg skulle toppe Tomatillo’n, men da jeg kikket nærmere på den ser jeg at det kommer nye skudd i bladhjørnene, så da aventer jeg og ser hvordan den arter seg. Det er første gang jeg sår den i år og den skal ha sorte bær, jeg er spent på hvordan den blir, og ikke minst på hvordan den smaker. Den skal visst ha en litt syrlig smak og er fin å bruke i sauser og salater iflg. Google.Tomatillo Persicana capitata “Afghan” fikk jeg veldig dårlig sprirng på første gangen jeg sådde de, antagelig lå de ikke lenge nok i bløt. Fikk bare to  planter, her er den ene av de, sådd 6. mars. De vokser veldig fort og forgrener seg fint uten kniping. Sådd nummer to priklet jeg i dag, regner med at om en måneds tid så har de også de fått en fin størrelse.
Persicana
Cosmos’n stanger i hylla over, må toppes og det skal jeg gjøre i morgen, samme med Zinnia Red Spider.
Zinnia Cosmos

Det er meldt regn i dagene fremover også, da blir det ny kosestund i drivhuset med prikling. Jeg liker faktisk å prikle, da koser jeg meg skikkelig, det er så avslappende.
Vil du se flere mai/may tema klikk deg inn på bildet under.
Ha en fin kveld.
fotoapp 

16 kommentarer:

  1. Så flott det gror i drivhuset ditt! Og jammen må det være kjekt å ha drivhus, ikke mye som minner om mai og vår ute akkurat nå nei.. Jeg koser meg også skikkelig når jeg prikler :)

    Ser at cosmosene dine også har fått små knopper - orker du virkelig å toppe dem nå? Jeg teller på knappene for mine, kanskje jeg må bli litt tøffere der :D

    SvarSlett
  2. Kjekt å jobbe i et drivhus....Skulle ønske jeg bodde slik jeg hadde det selv...flotte bilder...


    Ha en fin uke som kommer...

    Britt

    SvarSlett
  3. Kjekt når det vokser og gror i drivhuset. Hos deg ser det ut til at plantene trives godt. I dette været er det ekstra kjekt med drivhus.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  4. Nydelig fra drivhuset, det burde vel snart komme vær til å plante ut?
    Ha en fin mandag.

    http://www.starbear.no/mormor/2012/05/14/mandagstema-mai/

    SvarSlett
  5. Ja, det er så svært at vente, men når der stadig er risiko for frost, er det trods alt bedst. Det varer ikke så længe nu... :-)

    SvarSlett
  6. Hvor har du mange spændende ting i dit drivhus :-)

    SvarSlett
  7. Det er sannelig fint med drivhus, spesielt når våren er så kjølig. Jeg har ikke drivhus selv, så jeg har ventet med å handle inn og plante ut blomster. Bare noen stemorsblomster har havnet i jorda, og de tåler jo litt.

    SvarSlett
  8. Lycka till med alla dina fina plantor!

    SvarSlett
  9. Å se det spire, gro og vokse er så herlig! Store fine planter du har!
    Flotte MAI bilder! -Margit-

    SvarSlett
  10. Oj1 så mycket du har på gång. Tur att du har ett växthus att stå i när det blåser som det gör just nu ute.Så snygg Ipomea du har på sidan. Inget av mina Ipomeafröer tig sig i år.Det fick bli Svartöga i klängena i stället i år.Ha de gott.

    SvarSlett
  11. Det må da være et paradis at have et drivhus ;) - Flotte billeder af din aktivitet der


    Mit bidrag finder du her:
    http://www.starone.dk/b3/flowers-blomster/515-2

    SvarSlett
  12. inne i det drivhuset skulle jeg ha vært.
    Synes jeg kjenner lukten av jord og planter....
    ÅÅÅÅ

    SvarSlett
  13. Så frodig å fint! Så langt har ikke mine kommet.
    Jeg har også planter over alt, men ikke drivhus enda det kommer om en mnd og jeg gleder meg som en unge.
    Ha en fin uke! Ingun

    SvarSlett
  14. Et drivhus har jeg lenge ønsket meg, og det ser veldig greit ut nå som våren lar vente på seg!
    Det blir nok mange fine planter hos deg litt lengre ut i sesongen :)

    SvarSlett
  15. koselige mai bilder ,gror fint hjå deg,hadde hatt lyst på drivhus tidligere men no trur eg att det bare får bero,har ikke ork til så mye lenger.Eg har ikke bilder på mandagstemaet denne gangen,men håper du ser innom bloggen min alikevel,har lakt inn nye mai bilder eg tok i går.Ønsker deg en flott 17 mai og uke KLEM:=)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons