søndag 15. april 2012

Mandagstema – I Fokus…

hos Helene med bloggen Alt som er Vakkertalt.

Akkurat nå er det denne skjønnheten, Clematis Pixie som er i fokus. Glemte å nevne at denne ble med hjem fra hagemessen, en miniatyr Clematis. Jeg falt fullstendig for den, og grep fatt i den uten å ha noe peiling på den. Nå Googler jeg for å få vite mest mulig om den.Pixie1

Den er evig grønn, og bladene er små og flikete, ca 5 cm i lange.
Blomstene er grønhvite og ca 3 – 3,5 cm i diameter, blomstringstid i april/mai. Når det gjelder høyde oppgis det alt fra 60 cm til 1,5 m. Jeg fant en videosnutt som viser at den kan bli drøyt 1,5 m. Som bildene viser blomstrer den noe enormt, hvor lang blomstringstiden er vet jeg ikke. Noen som vet?Pixie2

Den er ikke vinterherdig her i Norge, tåler inntil 5-6 kuldegrader. Så jeg vil prøve å overvintre den i vinduskarmen på soverommet.
Blomstene er populere hos sommerfugler, bier og andre insekter og har en svak duft.

Pixie3

Hvis den blir så stor som 1,5 m kan det bli problemer med overvintring, men den tid den sorg. Den er så nydelig at den må bare prøves. Noe jeg lurer på er om den blomstrer på årets eller fjorårets skudd, det får jeg Google mer på i morgen. Nå skal jeg lese og kose meg med andres blogger, det er noe jeg ikke har hatt så mye tide til i det siste.

Vil du se flere temaer i fokus, kan du klikke deg inn på bildet her 

Mandagstema ny logo_thumb[5]-1
Ha en fin uke.

.

 

12 kommentarer:

  1. Nydelig klematis! Skjønner godt at du falt for den.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  2. Så nydelig klematis! Men dumt at den ikke er vinterherdig. Jeg kan ikke ha mer som ikke er vinterherdig, for da protesterer gubben, med planter overalt ;)

    SvarSlett
  3. denne var virkelig vakker! Skjønner godt at du valgte den! -Margit-

    SvarSlett
  4. Otroligt fin blomma du har i fokus idag!

    SvarSlett
  5. Den var flott har ikke hørt om den før ,så den må vere ny innført hit i år,har ikke sett den i noen hageblader heller.Skal høre på gartneri ,den kunne eg ha tenkt meg og prøvd,var veldig tidlig blomstring på den.Ha en fin uke:=)

    SvarSlett
  6. Den söta clematisen hade jag också tagit med hem.Hoppas du får den att övervintra. Ha de gott.

    SvarSlett
  7. Flotte bilder av en utrolig vakker plante. Håper du lykkes med å la den overvintre inne!

    Irene

    SvarSlett
  8. Den ser utrolig frodig ut og må være et syn i hagen! Hege

    SvarSlett
  9. Nydelige klematis! Jeg mangler klematis i min hage,- tror det blir prioritert i år.

    SvarSlett
  10. Veldig flott klematis. Det er noe jeg selv nettopp har begynt med og en av de første to overlevde ikke vinteren. Kjøpte ny i fjor, men nå ser nr to ut til å være rammet av vinterkulden. jeg synes klematis er utrolig flott, men jeg tror jeg må holde meg til de hardføre en stund til. Ha en fin kveld.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons