tirsdag 3. april 2012

Gult er kult – og ikke bare i påsken…

Det er snodig hvor mange hageieere det er som sier at de ikke liker gule blomster og heller ikke vil ha de i hagen.
Da jeg startet med hage for snart 12 år siden var jeg en av de som ikke ville ha gult i hagen, men jeg har endt opp med tre ganske store bed og en karm med dagliljer hvor de fleste er gule.

gulcollage1
  Det var ikke fordi jeg ikke likte gult eller orange jeg ikke ville ha de, det var at jeg ville holde meg til noen få farver for å få rolige bed. Men det har jo skjært seg totalt det da, til det finnes det for mange vakre planter i gult og orange, mange bare må ha planter. Det finnes jo haugevis med roser, liljer og dagliljer i gul, og dette er sorter jeg er veldig glad i.
 
gulcollage3
Men en ting har jeg holt fast ved,  jeg blander ikke andre farver inn i bed med gule, orange og røde blomster, ja unntatt blått da.  Farveskalaen skal holdes, ellers synes jeg det blir vanskelig å få til pene bed. Det blir lett rotete for meg hvis jeg blander for mange farver.   gulcollage2
tusenfrydmhare

9 kommentarer:

  1. Det forrige huset vårt var rødt - så der passet det godt med blomster i gult og blått.

    Her har jeg laget "solskinnsbedet" på morgensolsiden av huset. Det er som du sier masse flotte blomster i gult og oransje (Brannliljen).

    SvarSlett
  2. Jeg er også glad i gule blomster store og små.
    Det er jo så mange fargenyanser ,former og kombinasjoner. I bed sammen med andre blomster lyser de opp .
    Så flotte bilder.

    God tirsdag , Marit.

    SvarSlett
  3. Liker gule blomster også jeg. Men oransje er helt lekkert, spesielt sammen med mørk lilla, sukk. Nydelige bildecollage (heter det bildecollage?) du har satt sammen.
    Finfin tirsdag til deg
    Tuaklem

    SvarSlett
  4. En herlig collage!
    Gule roser er nydelige. Ellers satser jeg mye på blekgult.

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder av flotte gule og orange blomster! Det er som du sier, så lenge du ikke blander for mange farger sammen, så blir det vakre bed!

    SvarSlett
  6. Det er bare nogle flotte collager, du viser her. I Danmark er også mange havefolk "gult-forskrækkede", men jeg synes som du at der findes SÅ mange flotte gule roser og stauder, at man bare må have dem i sin have.

    Den gule farve er kendt for at udstråle solskin, glæde og optimisme, og det kan ingen vel undvære.

    Blå er også flot sammen med.

    God påske :)

    SvarSlett
  7. Så herlig det siste bilde var!

    Gult er kuult, selv i hagen. Det synes jeg og har nok min dose gule blomster! Jeg leste et sted om det å plassere en plante i hagen - "synes jeg den passer der, så planter jeg den der" Jeg bruker den hele tiden :))

    Ønsker deg en kjempe fin påske!

    SvarSlett
  8. Jeg skal helt klart ha gule blomster i hagen ja. Det er jo så mange fine! Min første gule rosebusk står klar og skal i jorden så snart telen går :)
    God påske!!!!

    SvarSlett
  9. Hei, beklager at det tok tid å komme med på Bloggedamer40+, jeg har vært fraværende på blogg i veldig lang tid! Du er mer enn hjertelig velkommen! Men nå er bloggen åpnet igjen, din blogg ligger på venstre side..
    Jeg håper du vil følge min private blogg også!
    Klem, M.
    Ps..jeg har laget litt "reklame" for bloggen din på Bloggedamer40+..ds

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons