søndag 11. mars 2012

Samplantinger–konkurranse

knapp-sammenplantning-326x326

Ny morsom konkurransen på  Moseplassen. Det vart til at jeg tok et bilde fra bedet under epletreet, tatt for en 4 – 5 år siden. Grunnen er vel at dette bedet er det jeg er mest fornøyd med. Det ligger i vandrende skyygge og kan derfor inneholde både skyggeplanter og planter som vil ha endel sol.
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er en “bladfreak”, så her er det mye grønt.

Dette er et stort rundt bed og eplletreet står midt i. Det jeg la vekt på når jeg lagde bedet var at det skulle inneholde planter med fint eller spesielt bladverk, samt planter som blomstrer hele sesongen. Dette har jeg stort sett klart, men det kan være noe labert ut i oktober.

eplebedkonk

Dette bedet inneholder bl.a.:
Brunnera, foran denne er det vinterglans (Pachysandra terminalis),

til venstre for Brunnera’n er det en sølvfarvet rund tuedannende sak som jeg ikke husker navnet på, den har hvite papirlignende blomster i klaser. Er det noen som vet navnet? I flg. Lisbeth er det Anaphalis margaritacea

slvhvitpapir

Bak denne tuen er det en daglilje, bak denne igjen er det en Campanuela punctata. Bak litt til høyre for Brunnera’n er det en Filipendula, enda litt til høre bak den igjen er det en hjortetrøst. Phloxen er liksom blikkfang planten i slutten av julig og begynnelsen av august på denne siden av bedet. Ellers er det plassert endel  Hosta og Geranium, Geraniumene passer jeg på å klippe ned så jeg får ny blomstring på høsten. Jeg klarer ikke å huske alt som skimtes på bildet her nå.  
Når jeg lager samplantinger passer jeg alltid på å ha mye grønt bladverk for å skape ro i bedet. Så planter jeg blomstrende planter innimellom. og noen blikkfangsplanter rundt omkring. Helt inne ved stammen på epletreet er det plantet en Clematis Mandshurica. Den vises ikke noe særlig her, men nå breier den seg bra utover i bedet.

bedhostheuchIMG_2775-1 baksideeple

Dette er fra andre siden av bedet, her er det flere Hosta og Heuchera bl.a.

12 kommentarer:

  1. Nydelig bed du har laget!

    SvarSlett
  2. Så mange flotte planter du har satt sammen her. Brunneraen på det første bildet er flott. Nydelig også den tuedannende planten med sølvfargede blad, skulle gjerne visst navnet på den.

    SvarSlett
  3. Så vakkert dette bedet ditt er. Det vises godt at du er bladfrik! Jeg har også fått øynene opp for flotte bladplanter, men er ikke så flink med sammenplantinger!
    Ha en fin søndag =)

    SvarSlett
  4. Det er et vældig fint bed du har og det er vigtigt at der er noget at se på hele sæsonen så bladplanter kan ikke undværes.
    Din plante er Anaphalis, på dansk hedder den Perlekurv, det var en af de første stauder jeg fik da jeg fik have for 30 år siden - dengang fordi den er så god at tørre og binde i kranse:o)
    Held og lykke i konkurrensen.

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige kommentarer :-)
    Og takk til deg Lisbeth for oppklaring av den ukjente.

    SvarSlett
  6. Hei Aud:)
    Så koslig at du fant meg...:)og jeg må si du virkelig kan komponere blomsterbed!
    Dette var så fyldig og at det blomstere hele sesongen er jo fantastisk:)En verdig vinner dette,Aud:)Lykke til i konkurransen:)
    Jeg legger meg til som føler...for dette vil jeg se mere av:))

    SvarSlett
  7. Nydelig sammensatt og fin variasjon!

    SvarSlett
  8. Det var inspirerende å se hva du får til med bladplanter. Blomstrende stauder tar seg også godt ut med grønn variasjon rundt seg.

    SvarSlett
  9. Hejsa.
    Sikke et fint bed, meget smukt med de lysegrå farver, jeg må have en Brunnea skrevet på min indkøbs seddel.
    Kh Lone

    SvarSlett
  10. Oj, oj, for et flott bed! Kan forstå at du er fornøyd med dette! :)
    Takk for inspirasjonen, og lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  11. Skikkelig herlige sammenplantinger! Jeg har kjempesans for at du bruker så mange bladplanter som tåler litt skygge. Ulike fargetoner på bladverket, samt teksturer gjør bedet både levende, interressant og fullt av liv :-)
    Takk for inspirasjonen!

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons