torsdag 9. februar 2012

X Factor - rød blomst

Ny konkurranse på Moseplassen, denne gangen er det rødt som gjelder. Og da velger jeg Pulsatilla, eller kubjelle som den heter på norsk.
En veldig vakker og dekorativ plante, selv når den er avblomstret.
Den blir ca 30 cm høy og er tuedannende. Jeg har den i hvit, 2 lilla varianter og den røde som jeg er spesielt glad i. Den står i et bed ved innkjørselen, og den lyser virkelig opp når den blomstrer.
På våren må jeg bort og titte hver dag for å se om de dukker opp knopper snart.
Jeg håper stadig at den skal frøså seg selv, men hittil har den ikke gjort det. Den ene lill derimot gjør det. Har stqdig oppdaget småplanter i singelen på gårdsplassen. Da lar jeg de stå ett år eller to før jeg flytter de over i ett av bedene.


Sukk, den er bare nydelig.....


18 kommentarer:

  1. Herlig bilde! Ditt eksemplar var veldig blomsterrik, jeg får liksom ikke helt dreisen på min lilla variant..

    SvarSlett
  2. Hvor er den dog smuk.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  3. Kjempefin. Jeg har også flere av disse og er like forelsket i de hver vår. Det er noe med de dunete knoppene!

    SvarSlett
  4. Det var en lekker rød Kubjelle, jeg har aldri sett røde før...

    SvarSlett
  5. Riktig fin kandidat. Lykke til:)

    SvarSlett
  6. Denne var flott! Har plantet min første kubjelle i fjor høst, gleder meg til å se den komme til våren! Men denne røde var veldig fin!!!

    SvarSlett
  7. Fantastisk flott blomst og bidrag
    Lykke til:)
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  8. Nydelig farge på kubjellen din! Jeg har forsøkt å så den lilla i et par år, og prøver igjen i år! Jeg tror jeg skal prøve å så den inn i år!
    Nydelig eksemplar!
    Lykke til!

    SvarSlett
  9. Lekkerbisken! Jeg falt for fristelsen og satte en kubjelle et tidligere år, men har nok spadd den bort - eller så trivdes den ikke der... Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  10. Gud så nydelig! Her er det bare å ta bølgen :))
    Ønsker deg lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  11. Takk for alle hyggelige kommentarer.
    Lykke til i konkurransen alle sammen :-)

    SvarSlett
  12. Så lekker den er:) Har mange av de, også her frør de seg, men ikke plagsomt. Det liker jeg. Lykke til og ha ei riktig god helg.

    SvarSlett
  13. Virkelig nydelig er den :)
    Jeg har ikke kubjelle i hagen min, men tror jeg må anskaffe en plante eller to.

    Flott deltaker, masse lykke til :)
    Og ha en fin dag.

    SvarSlett
  14. Det var den virkelig. Skjønn! :)

    Lykke til!
    Har et lite Løv lotteri på gang, så velkommen inn om du vil. :)

    SvarSlett
  15. Den var ny for meg, jeg har bare den hvite og lilla varianten.
    Men nydelig var den!

    Lykke til :-)

    SvarSlett
  16. Det siger jeg dig Aud......den er da super skøn og bestemt en værdig kandidat. Ikke langt fra hvor jeg bor vokser kobjælderne vildt......bare i en lilla udgave....de er super smukke.

    Tak for dit visit hos mnig....glæden er altid stor når nye kigger forbi :0)

    Dorthe

    SvarSlett
  17. Å så fin den var, nydelig farge :-)
    Ønsker deg en fin helg :-)Anita

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons