søndag 1. august 2010

Hvor er det blitt av sommeren?

Vips er det august og ferien er over, skjønner ikke hvor tiden blir av jeg.
Denne sommeren har jeg følelsen av jeg ikke har fått gjort stort annet enn å luke og rydde i bedene. Vassarven har herjet vilt. Til tross for at jeg planter veldig tett nettopp for å hindre ugress klarer den å dukke opp overalt. Kan ikke huske at jeg har vært plaget med så mye ugress i tidligere år.
Det har alså ikke skjedd så veldig mye nytt i hagen her i år. Fikk da gjort ferdig staudebedet bak drivhuset, flyttet noen stauder og rehabilitert staudebedet i sørenden av hagen. Men jeg må få laget et nytt bed til Peonene mine, har gravd opp en del som sto for trangt. Dagliljene står også for trangt og må ha nytt bed, disse kan til nød vente til neste år. Har også et skogsbed som jeg har begynt på, tviler på at jeg får det ferdig i år. Holder nemlig på med å male garasjen, skal også male rekkverket på terrassen og kjøkkenverandaen, og noen vinduskarmer utvendig, og dette må tas i år.
Jada, kjekt å ha noe å pusle med. 

Har tatt noen nye bilder fra hagen i dag.
Strandkattehale med hvit Echinops i bakgrunnen. Eshinopsen har jeg sådd selv, mere bilder av denne kommer senere når den er kommet i skikkelig blomst.
lythrom2

Benjaminm Britten har klart seg fint i regnværet, trodde jeg hadde mistet den i vinter, men den har aldri vært så fin som i år.

Denne har mistet navnelappen sin, den står i et bed på baksiden av huset og får bare sol tidlig på dagen og på ettermiddagen. Den har ikke så veldig store blomster, men de er nydelig fylte og lukter veldig godt.
rosarose
Dette er en Clematis som står i pallekarmbedet langs terrassen. Navnelappen har gjemt seg, men jeg tror det er Romantika. En del av Clematisene har dessverre forsvunnet i vinter.
Dette bedet er jeg ikke fornøyd med i år. Det er rett og slett puslete, slett ikke sånn som jeg hadde planlagt. Viser derfor ikke oversiktsbilde herfra.
clematis

Navnelappen på denne dagliljen har dessverre forsvunnet. Den har kjempestore blomster og dufter deilig.
guldag

 Floksene begynent å komme for fullt, denne står sammen med Spansk kjørvel i en pallekarm.  Spansk kjørvel står på  svarteliste, det var jeg ikke klar over da jeg fikk den. Jeg passer veldig godt på å klippe ned blomsterstandene så den ikke skal få spre seg. Synd at den sprer seg så altfor villig for det  er en flott plante.floks

En lilje som jeg har mistet navnet på, hvis noen  vet hva den heter blir jeg glad.
lilje

Fra epletre bed, her må det tynnes ut snart. Liker at det står tett og litt vilt, men her begynner det å bli vel mye.
eple2

Fra gult/rødt bed, her har innkjørslen vært tidligere. Derfor er det en singelgang mellom bedene ned til gutua, som går nedover langs det gule huset.
gulrødbed

Under er fra sørhagen, her har jeg en del pallekarmbed som fungerer som barnehage og urtehagebed. Her er det skikkelig jungel. 
hagejungel

Et parti fra sørhagebedet. En del av de hvite kongslysene i bakgrunnen må vekk, de begynner å bli for mange. Må bli flinkere til å passe på å klippe ned blomsterstandene, denne sprer seg litt vel villig, men flott er den.
Midt på bildet er Cimicifuga racemosa Atropurpurea, denne gleder jeg til kommer i blomst, den lukter himmelsk og er virkelig flott når den rager over 2 m i været.
jungel4

I morgen er det mandag  og slutt på ferien, skulle gjerne hatt tre uker til. Vel nå jobber jeg bare tre dager i uka, så jeg trøster meg med at tirsdag er det fri igjen. Får håpe det blir såpass opphold at jeg får gjort meg ferdig med malinga.
Ha en fortsatt trivelig kveld.

2 kommentarer:

  1. Åh så mange flotte samplantinger du har!
    Den kattehalen kjøpte jeg i år. Stilig plante.

    SvarSlett
  2. Så fint og frodig det er hos deg. Strandkattehale skal jeg også kjøpe eller så til neste år. Kanskje den kan sås? Håper morgendagen går kjapt, så du får fri igjen. Jeg har permisjon og det er skikkelig deilig å ha fri nå når det er sommer og sol. Det dumme er at dagene raser avgårde i ekspresstogfart. hvor blir dagene av?

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons