mandag 16. august 2010

Humla suser…

fra blomst til blomst.  På fotorunden i dag var jeg på jakt etter sommerfugler, men det var det dårlig med. Humler derimot var det enormt mye av.
Når jeg tenker over det har jeg sett veldig lite sommerfugler i sommer. Jeg har ikke sprøytet i hagen i år, heller ikke i fjor, fordi jeg ville prøve å ta vare på sommerfugl larvene. Så hvor blir de av?  Hvordan er det hos dere?
Marihøner har jeg heller ikke sett, men så har det ikke vært bladlus her heller.
Her er kommer det en del macrobilder med humlebesøk :-)
Ligularia et eller annet.

Hvit monarda på hell.hvithestemynte

Blomstene på den hvite Echinopsen er nå kommet ut.
hviechinops 2

Om dette er Doubledecker er jeg litt usikker på, er merket som det i hvertfall. Det vil vise seg om det dukker opp noen kronblad på toppen.
echinacea purpura double decker

Når man studerer Eryngium på nært hold er den veldig dekorativ.
Eryngium

 Ligularia, samme som første bildet.
flergulhumle

Disse passer bra sammen, men Lysimachia’n må passes på så den ikke sprer seg for mye.
Lysimachia 'Firecracker'

Rylliken er tydeligvis ingen insekttilmagnet. ryllrev

Endelig fikk jeg tatt bilde av noe annet enn humle. Men hva det er for noe vet jeg ikke.
sommerfu

Tror dette er en kålsommerfugl, sitter på en aks Veronica.
*sommerfugl

Ha en fortsatt fin dag dere som kikket innom :-)

2 kommentarer:

  1. Så fine humlebilder du har tatt! Skarpe og knallgode bilder. Jeg likte veldig godt Echinopsen din, skikkelig stilig! Og ikke minst Eringyumen da....

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder!

    Helsing
    Tigerlilje

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons