tirsdag 17. august 2010

Dagliljer som blomstrer nå...

Opp gjennom årene har det blitt en del dagliljer på meg. Hvor mange jeg har vet jeg ikke helt, da jeg ikke har soset meg til å lage en oversikt.

Denne dagliljen har veldig store blomster, ca 15 cm i diameter. Den er egentlig litt blassere og dypere rød i farven.  Første gangen den blomstrer i år. den er ca 70 cm høy.

Denne er en nyanskaffelse i år- Det finnes ingen dagliljer som er helt 100% hvite, denne er det et svakt gulskjær i. Blomst ca 10 cm, høyde 45-60 cm. 
Hemo arctic snow

Her er farven ganske så riktig, den er også ny i år. Blomst 10 cm, høyde 60-90 cm.
hemosammy russell

Denne er fra en import noen år tilbake. Blomsten er ganske liten, ca. 6 cm i diameter, høyde 60-90 cm. Blomstrer jevnt og flittig.
hemoscorpio
Nesten korrekt farve, lite granne dypere rød. Hvor den kommer i fra husker jeg ikke. Blomsten er ca. 7 cm i diameter, høyde 65 cm. Her er kanten rundt blomsten bølgete :-)
rødukjent daglilje

Enda en navnløs, mørk brunrød, bl. ca 6 cm i diameter, ca 80 cm høy. Har mange knopper på hver stilk i år :-)hemo brunrld liten bl

Denne kan ikke akkurat kalles vakker, ville ha den fordi jeg ville ha noen som var annerledes. Morsom er den med stjerneformede bl, som har en tendens til å krølle seg, 15 cm i diameter. Blir 90-120 cm høy, blomstrer bra.Hemerocallis Gadsden Greensleves 
Dette er den mest røde dagliljen jeg har og farven er korrekt,. Den blir ikke så høy, ca 50-60 cm, bl. 6 cm, synes blomsten er veldig vakker, den lyser opp i bedet. Kjøpt som navnløs hybrid i år. Bare en blomst foreløbig.rød daglilje

7 kommentarer:

  1. Du store verden,her var det mange nydelige dagliljer.Har bare en type jeg og den blomstrer ikke engang!Blomstret i fjor,og den var gul.Må kanskje flyttes på,men vet ikke riktig hva som er rett sted for den1

    SvarSlett
  2. Flotte dagliljer du har! Det er artig med de selv om hver blomst bare varer en dag :)

    SvarSlett
  3. Så mange flotte dagliljer da gitt !!!!
    Missunner alle som får dem til å blomstre......

    SvarSlett
  4. Imponerande samling. Den gula var ju riktig fräck, tycker om såna avvikare :)

    SvarSlett
  5. Skal si dette var vakre bilder, fantastiske blomster og planter du har i hagen. Jeg har kost meg med mange av innleggene dine her nå, og var spesielt imponert over bildene av alle sommerfuglene. Så utrolig nydelige de var.

    Klem fra Lisemoren

    SvarSlett
  6. Takk for titten på din frodige hage, så nydelig! Kommer nok tilbake hit!

    Takker også for den hyggelige kommentaren inne hos meg på innlegget om den botaniske hagen på Elverum. Jeg synes det er morsomt å skrive og spre kjennkap om lokale perler, og fortsetter med dette framover på min reiseblogg... (men du hadde vel allerede oppdaget den ettersom jeg skjønte;oD)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Nydelig blogg du har, fant deg hos Lisemoren:)
    Har kost meg med alle de fine innleggene dine nå.
    Ha en fin kveld, Klem Hanne

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons