onsdag 9. juni 2010

Nå er det nok…

regn for en stund, men det var det godt det kom. I enkelte bed begynte plantene å henge med hodet. Jeg vanner ikke før jeg er helt nødt, men når jeg først vanner, vanner jeg skikkelig. Lar sprederen stå ca 3 timer på hvert sted, så her tar det flere dager før jeg har tatt alle bed, busker og trær. Heller sjelden og mye enn lite og ofte.
I hagen gror det som bare det, her  er en Thalictrum, Allium  og  Rodgersia podophylla – bronseblad,  denne skal flyttes. Jommen er det med frøstander av en “Nordisk staude “også :-) Her må det til med en ny runde med luking ser jeg.

Nydelige blomster .
thacictrum2

Alliumene  er i blomst nå, disse vil jeg ha flere av. Skulle gjerne hatt en hel åker som Claus Dalby.
kejmpekonvallallium

Denne egen sådde Heuchera’n har heldigvis klart seg. Har en del forskjellige rundt om kring. Noen har begynt å komme med blomsterstengler.  Blomstene kan være veldig fine når de står der som et slør over bladverket.
Heuchera Dales Strain

Denne har jeg rotet vekk navnet på. Den har et flott sølvfarvet bladverk, så den er dekorativ også etter blomstring. Dessverre oppdaget jeg nå at den sprer seg med rotskudd, så den må passes på.
gul ukjent

Det var noen som i forrige innlegg etterlyste bilde av hvit Lamium, her er en av de to jeg har. Den er ikke så ivrig etter å spre seg som de rosa.
hvit lamium2

                 Hosta’ene kommer også nå, her er en fra en import jeg var med på for noen år siden. Navnet husker jeg ikke i farten. Jeg synes den er en av de fineste jeg har.
Hosta

Geranium’ene har begynt blomstringen.
 Rosa Geranium

Her er et nytt staudebed jeg nettopp er  ferdig med. Skal lage en liste over hva jeg har plantet her senere. Har plantet veldig tett ser jeg nå, mulig jeg må flytte ut noe etterhvert. Stammen som står midt i bedet er en Sibir lerk, som grenene er kappet av. Stammen som står igjen er ca 3,5 m høy, og her skal et par Clematis få lov til å klatre.
nybed1

Noen få stauder blomstrer der nå. Feil navn på bildet, skal være Astrantia major Claret.astrantia3

Denne revebjellen trodde jeg ikke kom til å blomstre før neste år siden den ble kjøpt i år.
hvit revebjelle

 Flere bilder fra bedet kommer etterhvert utover sommeren. Skal bli artig å følge utviklingen av bedet i bilder.
Rød centranthus

 I drivhuset står Asarina’ene fremdeles, snart skal de få ut. Her er den første som er kommet i blomst. RETTELSE: det er Thunbergia alata.
asarina hvit

I pallekarmbedet har den første Clematis’en kommet i blomst. Denne blomstrer på fjorårets skudd, den klatrer sammen med Rosa Lykkefund oppover rekkverket på terrassen. 
pink flamingo2

15 kommentarer:

  1. The fireworks shape of the Thalictrum flowers is very attractive. Your Polygonatum are loaded with flowers, and look great with the Allium in front. I especially like Heuchera with silver on the leaves, like your Dales Strain. Is there a lot of variety in the new seedlings that come up?

    SvarSlett
  2. Ser du har rød Stjerneskjerm. Jeg har bare den hvite enda, men ser de finnes i flere forskjellige farger.

    :)

    SvarSlett
  3. Northern Shade -Thanks for the comments on my blog.
    I don't know if seed color varies when I remove them. But believe it when I have other Heuchera in the same place.

    Kathrine - Ja jeg, har vel en 3-4 forskjellige sorter rundt om kring, men bare en hvit. Håper den vil frøså seg etterhvert.

    SvarSlett
  4. Så herlig!! Her har det ikke regnet på lenge. Men nå skyer det over. Så det blir vel litt nå tenker jeg.
    Nydelige bilder. Takk for titten!

    SvarSlett
  5. Så mye fint som blomstrer i hagen din! Det er kanskje ikke rett å si det høyt, men nå håper jeg på noen kraftige regnbyger. Det er blitt altfor tørt, og da går det mye tid til vanning. Fine bilder du har lagt ut!

    SvarSlett
  6. Så mange flotte bilder du har tatt!

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder. Asarina ser mer ut som en Thunbergia alata, men uten det svarte "øyet". Hybriden kalles ofte White Eyed Susan, men vet ikke om det er det helt korrekte sortsnavnet. Vakker!

    SvarSlett
  8. Her var det mange nydelige stauder å beundre. Bronseblad er flotte (jeg har bare ett så langt, håper det sprer seg fort). Klematis i blomst allerede, og den hvite lamiumen var lekker. Hostaen også. Den ligner veldig på en jeg har, kanskje det kan være den samme - tre farger på bladene.

    God helg :)

    SvarSlett
  9. Orchis - du har så rett så rett, det er Thunbergia, når jeg Googlet på den så ser jeg det

    SvarSlett
  10. Her var så mange fine blomer at eg nesten ikkje veit kva eg skal kommentera ! Likte veldig godt den med sølvgrå blad, og hostaen. Den har eg også. Og akeleiefråstejerna... nydlig !! Godt det kom regn. Her var det veldig tørt... Go`helg !!

    SvarSlett
  11. Oj vad det blomstrar nu! En hel åker av allium hade jag också gärna haft, men dom är fina en och en också, blir lika glad varje gång som dom bollarna sprätter ut, och löken delar sig ju med åren så vi får fler.
    Limium i vitt var flott, vilka speciella blad, med den vita linjen. Den ska jag hålla utkik efter..

    SvarSlett
  12. Nydelig blomstring hos deg! Det nye bedet dit blir flott, spesielt når Clematisen begynner å klatre! Fristende å plante tett når en skal fylle et nytt bed, men det går fint å flytte, ja! Bare du finner et sted å ha dem =) Ikke alltid like enkelt! Lamiumen var nydelig! revebjellen likeså.

    SvarSlett
  13. Oj......det var många fina bilder.... :)
    Håkan

    SvarSlett
  14. For en nydelig blomstring det er hos deg nå! Allium er en av favorittene i haven akkurat nå, jeg er veldig glad i dem og syens også frøstandene er vakre. Nå har virkelig himmelens sluser åpnet seg, regnet har falt i strie strømmer og gjennomvannet jorden. Herlig! Så er det meldt knallvær igjen til uken, det kan jo ikke blir bedre :)

    SvarSlett
  15. Hei igjen Aud! Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at busken i innelgget mitt har ævrt feilmerket. Det er ikke Deutzia magnifica, men mulig D. gracilis. Er litt i tvil... D. magnifica blir 2 m høy, mens min busk er litt under metern.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons