onsdag 2. juni 2010

Bilder fra hagen i dag..

I går fikk jeg endelig ryddet i rose/staudebedet. En jækla jobb for å si det rett ut. En jungel av rosekvister, noen med et hav av torner. Jeg ser ut spm jeg har vært i slåsskamp med nabolagets katter på armene. Var for varmt til å bruke noe som var langermet.
Dette var en jobb jeg haddde gruet meg til, men nå måtte jeg, skulle vært gjort for 14 dager siden. Masse døde greiner og roser som ble beskjært helt ned til rota. Så får jeg se  da om det er liv etter hvert.  Ser stygt ut for mange. Det værste er at det ser ut til at Augusta Llouise og Maiden Blush har gått dukken. Disse kjøpte jeg første sommeren jeg bodde her. Ja, ja ikke så mye annet å gjøre med det enn å skaffe nye.
Tok en ny fotorunde i dag, og her er noen bilder.
Epletreet stod i full blomst da jeg kom hjem i dag :-D
Jeg har det kun for blomstringens skyld og for å skjerme for innsyn til terrassen. Eplene som kommer er fulle av skurv og annen styggedom fordi jeg ikke gidder å sprøyte de. 

Denne har sneket seg inn i steinbedet under furua og der skal den få lov til å være.tiriltunge

Denne står også i steinbedet. Må vel passe på den så den ikke breier seg for mye.
vårphlox


Denne husker jeg ikke hva heter, ligner veldig på Aubretia. I følge Bille er det  Saxifraga rosacea
hvit steinbed


Brunnera Jack Frost er veldig flott nå.
  jackfrost2

 
Denne fikk jeg fra Gøril Fjellet for noen år siden, det er  første året den blomstrer. Ett blad og en blomst.Nå kom jeg på navnet på den også, Glaucidium palmatum-gørilfjellet

Kjempekonvallen tårner over de andre plantene. Dette er den mest elegante stauden jeg vet om. den er så slank og smekker med nydelige blomster.  Nå har den spredd seg såpass at jeg kan ta å flytte noen til et annet bed.
Dette bildet var ikke helt heldig. får prøve å ta nye i morgen.
kjempekonv2 
Lamiumen blomstrer og sprer seg villig. Den har forvillet seg til flere steder i haven. Jeg har den i tre rosa varianter, gult og hvitt. Sjarmerende  plante og lett å få vekk hvis man ikke vil ha den overalt. Og veldig fin å bruke i samplantinger i urner også.
lamiumrosa2

Geume’ne er noen farveklatter i hagen, og bonusen er at de også  har et flott bladverk. Dette er en plante jeg absolutt anbefaler , den danner flotte tuer.orangegeum

8 kommentarer:

  1. Nydelige epleblomster! Her blir det heller ikke epler på oss, for hjorten spiser dem opp før de rekker å bli modne =(
    Kjempekonvall prøvde jeg også, men jeg har ikke fått den til å trives enn så lenge. Lamium har jeg hatt lyst på lenge, så den må jeg få skaffa meg snart! Så frodig og fint det er i hagen din nå! Nå må du pleie de sårete armene dine =)

    SvarSlett
  2. Hei fra Aud til Aud. Nydelige bilder av planter som jeg også har i hagen. Kikket litt på profilen din i samme slengen.. vi har samme navn, også samme musikk favoritter.. morsomt.

    SvarSlett
  3. Geum, den tycker jag om, min orange blomstrar inte så friskt som din, hellre sparsamt. Tänk att den kan få så många blomster! Du har många flotta planter idag, lamiumen, finns den i gult och vitt också, hoppas du visar en bild på dom också, den rosa är ju så tjusig. Saxifraga arendesii heter den vita, den finns också i rött, hagesildre menar jag den kallas på norska, nu blev jag osäker...

    SvarSlett
  4. Romantikk-takk - takk for det
    Krepsemor - med armene går det bra. De tåler en støyt.

    Parkvegen - Hyggelig med flere Aud'er her, og så med samme plante og musikksmak.

    Mia- det er ikke alle Geumene mine som blomstrer like flott som den orange. Den hvite er nok en Saxifraga ja.

    mvh
    Aud

    SvarSlett
  5. Så fine bilder fra hagen din :) Lamium har jeg også, i gul og rosa, den er en effektiv bunndekker, og er flott nå. Geumen har også vært fin i år.

    Håper det går bra med armene. God helg til deg :)

    SvarSlett
  6. Polygonatum is great for under the trees. I like the way the stems arch over, and the way the flowers dangle. Brunnera is one of my favourite plants, so easy to grow and so pretty. I grow mine right up to the tree trunks and they never complain. Your pink Phlox is very attractive with those white edges.

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder!

    Jeg har også mange av disse i hagen og jeg må si meg enig med deg; Kjempekonvallen er staselig og flott. Og Lamium, ja den har jeg også i flere varianter og de sprer seg veldig godt her også (men er ikke spesielt plagsomme) :-)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons