mandag 21. juni 2010

Akeleier og litt til...

I dag haddde jeg så store planer om å fortsette å flytte noen store stauder som holder på å ta ovcerhånd i et bed. I stedet har jeg vært lat og bare kost meg, man må ta seg tid til å nyte tilværelsen av og til også. Satt ute en stund og når solen begynte å gå ned gikk jeg en runde og tok noen bilder.
Akeleiene blomstrer for fullt nå, den første peonen sprang ut i dag, og noen orient valmuer likeså. 
Av akeleier har jeg masse forskjellige, og de har krysset seg i hytt og pine. Det er blitt en salig blanding etterhvert, navn husker jeg ikke lenger.

  Her er en liten Clematis akeleie, blomstene er veldig små og planten blir ca 70 cm høy. Denne har jeg ganske mange tuer av rundt om kring.
nærhvit2macro
Denne røde her har også små blomster, blir ca 60 cm høy.akrød3

Jeg har veldig mange blå varianter, denne har vanlig form, ca 70 cm høy.
blåflerenær

En lekker blå og hvit variant.
blåhvit2nær

Mørk blå Clematis akeleie, denne blir ca 75 cm høy, har ganske mange av denne også.
blånæær


hvitak1

Nærbilde av den over, denne er ca 75 cm høy.
hvitak2liten

En annen hvit variant.,den er noe hvitere enn den over.
hvitnær

En lys blå skjoldete variant, sikkert bastard :-D
macrolysblå

En mellomblå Clematis akeleie.
mørkakelienær

En bastard til, tror jeg.
mørkblåaknær2

Denne fylte foran har kommer i flere  blå varianter. blomstene er ganske små på denne også.
lysblåfylt

Her  er en lakserød valmue, navn har jeg ikke.
lyserevalm2

Coral Reef
valmuecoralreef

Husker ikke navnet på denne heller.  
orvalm2

 Peon navnløs :-)
peon

 

9 kommentarer:

  1. You have so many different combinations of akeleie, in beautiful whites and blues. I especially like your one with blue outer petals and white inner petals. All of your different crosses are ones I would readily buy at the greenhouse. :) I like the meadow garden in your second last photo.

    SvarSlett
  2. Hello,
    You make very beautiful pictures is a pleasure to look at them.

    SvarSlett
  3. Så mange fine akeleier du har, clematis-akeleiene var veldig lekre. Likte også den rosa valmuen, den var fin.

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  4. Otroligt många kombinationer av aklejor. Dom är så fina nu när dom blomstrar. Men 70 cm är väl inte så liten. Det ser ut som om du har lite peiling på aklejor, vad åar fel när knopparna liksom torkar in, är det för torrt ?

    SvarSlett
  5. Så flotte Akeleier du har!:)
    Jeg er så svak for de yndige akeleier som blomstrer nå.
    Min hvite som ble plantet sist sommer stortrives, og har blomstret lenge.
    Den vakre pion du har, står også i min hage.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. http://audkamp.blogspot.com/23. juni 2010 kl. 11:31

    Mia - jeg har dessverre ikke så veldig greie på akeleier når det gjelder sykdommer. Har aldri opplevd visne knopper selv. Ta bilder og prøv å spørre på Hagegal.
    Dere andre takk for hyggelige kommentarer :-)

    SvarSlett
  7. Så mange flotte akeleier. Veldig annvendelige planter, syns jeg, som kan puttes ned nesten overalt.

    SvarSlett
  8. Nydelige akeleier! Jeg har ingen fylte enda, men skal få frø av noen etterhvert.

    :-)

    SvarSlett
  9. Mange fine planter å sjå her. Likte spesielt godt det nest siste bilde. Fekk sånne gode blomster-eng assosiasjoner av det. Kos deg vidare med både arbeid og kvila i hagen !!

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons