søndag 23. mai 2010

Travle tider...

endelig er  godværet kommet og de siste dagene har jeg drevet og luket vekk gress som har sneket seg inn i bedene. Jeg brukte en hel dag på trekantbedet i sørvestenden. Nå merker jeg at jeg må ta det litt med ro så jeg ikke får senebetennelse. Sånt tull har jeg ikke tid til nå.
I dag har jeg plantet litt i urnene på terrassen, brukte
Ninni metoden med bleier. Har tidligere brukt Swellgel, men ikke vært helt fornøyd.
Nå gikk jeg tom for lecakuler til tross for at jeg hadde en hel stor sekk. Da blir det Plantasjen tur i morgen. Har igjen er del urner og potter jeg skal plante i. Bilder av diverse samplantinger kommer senere.
En del av lukt Pellisene skal jeg ha i store potter på terrassen. Hadde en i en stor urne i fjor og den vokste seg kjempestor, den var jeg veldig fornøyd med. Må ha masse luktplanter rundt om  kring.
Har også noen sinkbaljer som skal fylles opp, den ene skal jeg ha en hvit Brumansia, hva jeg skal plante sammen med den har jeg ikke helt bestemt meg for enda.
Har tatt en ny fotorunde  i dag, og Trilliumen har nå slått ut blomstene. Er den ikke lekker?
En gammeldags aurikkel tatt med fra moderen. Denne har hun hatt siden jeg var liten. Syntes alltid at den var så fin.
Her er epletre bedet i dag, det begynner å bli frodig. Har en del Allium Giganteum stående inni mellom staudene der. Når staudene vokser til blir Allium bladene dekket til. Den har frøsådd seg, så det er fullt av frøplanter i bedet. Disse skal jeg prøve å flytte over til et ventebed for å  få til flere, som jeg kan plante ut senere når de har vokst  seg til litt. Gøy med egne frøplanter :-)epletrebed
Egen sådd Cortusa Mattihiola med knopper, den har dannet en fin tue. Det er vel tre år siden den ble plantet. Har flere i bedet også, men de er ikke så store.Cortusa mattihola
Den fylte hvitveisen er i farta, denne har jeg ganske mange tuer av rundt om kring. Den er lett å dele og vokser villig.
fylt hvitveis
Nærbilde av den fylte hvitveisen.
fylthvit2
 Den hvite kuleprimulaen er i full blomst. Har kikket etter frøplanter, men så langt har jeg ikke funnet noen, så jeg har kjøpt noen flere som skal plantes ut.hvit primula
Den fylte blodurten har jeg funnet igjen bare en av, mente jeg hadde plantet tre.blodurt
Den lilla gravmyrten er i blomst, synes denne har den fineste farven av de som finnes. Har også en varigert variant men denne er ikke i blomst enda.gravmyrt
Denne, husker ikke navnet  på i farten, kommer villig opp igjen hvert år. Nå ser jeg at det er litt for mange planter rundt omkring så jeg må luke vekk en del.
Senere:  Rumex sanguineus iflg. Krepsemor
rumex
Uvularia’n, er nå i full blomstring. 
uvulariatue
Leucojum vernum har såvidt begynt å blomstre, har en tue med de, men bare en blomst.ukjent hvit løk 30-35cm
Denne røde julerosen holder til i bedet foran kjøkkenvinduet. Der er det ikke noe sol før ut på ettermiddagen og passe fuktig. Har et par til som jeg skal plante der.rød julerose
Har nå fri frem til onsdag, får håpe på fortsatt brukbart vær, så jeg kan holde på ute. Har lånt meg henger så jeg skal kjøre en del lass på dynga, har en smala i garasjen som  skal vekk. Og så må jeg ha et par lass med jord. 
Nei da man har ikke fritidsproblemer på denne tiden av året ;-D

6 kommentarer:

  1. Så mye flott du har som blomstrer :-) Deilig med ordentlig vårvær.

    SvarSlett
  2. Så deilig det må være med litt varme! Her er det fortsatt surt og kaldt...Med varmen spretter det opp alle steder samtidig! Den bladplanten du ikke husker navnet på er Rumex sanguineus! Jeg har en frøpose av den, men har ikke sådd den ennå! Nydelig julerose!

    SvarSlett
  3. Å så mye flott og spennende du har i hagen din! Du ligger nok litt foran meg i tid. Klosterklokkene mine blomstrer fortsatt, men mine rumex har ikke vist seg ennå.
    Og mine trillium er bare på knoppstadiet...

    SvarSlett
  4. Her var det utrolig mange flotte blomster! Jeg merker at det å lese andres hageblogger gir meg mye inspirasjon. Så nå må jeg nok på hagesenter å skaffe meg mer å gjøre i hagen :)

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder av mange vakre blomster du har i haven din :) Å jo, Trillium'en var nyydelig! Mine Allium (store) sprer seg med lynets hastighet, de tar over hele bedet om jeg ikke passer på. I helgen oppdaget jeg at rosene holdt på å bli helt kvalt av bladene og måtte dra opp ganske mange. De blir enorme!

    Så artig at du skal prøve bleier i krukkene du også, jeg er spent på de ulike erfaringene og om dere blander rett i jorden eller legger hele bleier under jorden. Jeg ser at erfaringene er litt forskjellige. Da blir jeg veldig nysgjerrig og lurer på hvorfor ;)

    SvarSlett
  6. hei Aud.
    Jeg kom tilfeldigvis inn på din side, da jeg søkte på Hage og Dal ;-)) Flott , koselig blogg du har, skal se mer siden...og nå har jeg opprettet egen adr.bare for å få kommentere til deg. For jeg var ute etter om noen vet navn og evt.internettadr.til en hage-butikk vi var innom, like utenfor, nordfor? Dal ifjor høst? Massevis av krukker, reoler og planter og saker ute, ved veien ...aner du hvor det er? Hva det heter...?
    Jeg bor under polarsirkelen, og langt til havs, så det er dårlig hagevær disse dager, grått og vått og YR, så jeg får se om jeg får til å lage en hageblogg imens ? Det er min store hobby ..så det er kjedelig når det ikke er ute-vær
    ;-) Flott side du har laget .
    Mvh. Jorid Ninni, som syns det er artig forresten, at du kaller det >Ninni metoden<, med bleier i plantekasser...jeg har faktisk også brukt det i flere år. Legger bleier med plasten ned, i bunnen, det holder på vannet ..og naboene holder meg med 'stoffet' ;-)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons