mandag 17. mai 2010

Blomstrer nå...

Denne  våren har vært kald og alt av planter har vært seint ute. Ikke så veldig mye som blomstrer nå dessverre. En del Anemoner, Primula og småløker.
Vipeegget har jeg ligget langflat for å få et skikkelig bilde av. Synes det ble bra selv i hvertfall  ;-) Denne er vel en av yndlingsløkene mine. Ser dessverre ut til at  en del har forsvunnet fra bedet under epletreet.
Denne Anemonen husker jeg ikke navnet på, men den dukker trofast opp i løk/staude bedet mitt.
En liten lysblå løk som jeg heller ikke husker navnet  på.
En liten gul Primula vulgaris som jeg kjøpte som potteplante og klarte å få  til å overleve så jeg fikk plantet den ut. Det virker som de gule er de letteste til å få til å overleve. Har mislykkes med andre farver.
Enda en liten løkplante mned hvite blomster, navn husker jeg ikke.
Brunnera macrophylla Variegata? har såvidt begynt å blomstre. Har Jack Frost også, men den ser ut til¨å være noe senere av seg.
Gulveis som jeg har fått av Inger Karin for en del år siden. Den står oppe i skogsbedet og ser ut til å trives bra der i litt sur jord.
Denne  Primula denticulata 'Alba'  står i steinbedet under furua og er ikke blitt så veldig stor. Skal ha noen i bedet ved inngangspartiet også, men ser ikke snurten  av de ennå.
 
Pulsatilla har jeg en del av rundt om kring i forskjellige farver. Den er veldig dekorativ når den er avblomstret også, da den får så fine frøstander. Aller best ser den ut til å trives i skogsbedet.
Hvit Anemone som kommer opp ved siden av den blå i løk/staudebedet.
Primula denticulata 'Rubin'  har jeg ganske mange av rundt omrking. Den har en tendens til å selvså seg, så jeg finner igjen små rosetter hver vår. Men den selvsår seg ikke så mye at det er plagsomt.
Dette er en Primula jeg har fått fra mor, den kan danne ganske store tuer. Blomster og bladverk er ikke så store. Dessverre har jeg ikke peiling på navnet, muligens samme art som den under.
Dette er en liten miniatyr, Primula julia hybrid som jeg kjøpte i fjor.
Primula Veris – Maria Nøkleblom, denne har jeg rundt omring i gressplenen også. Den blir ikke så stor som når den står i bed. Stort sett så er den ferdig med blomstring når plenen skal slås for første gang.
Dette er en ukhjent en, klarer ikke å finne ut av hva det er. Blomstene er ikke helt utsprunget her.
Muligens Glaucum Palmatum
Scilla’n den sprer seg villig over alt, i bed og gressplen. Det må den så gjerne få gjøre, det er en nydelig blomst.
Uvularia har en gulfarve som jeg liker veldig godt, ikke for skarp men behagelig blekgul. Denne har dannet en brukbar tue i bedet under epletreet. Har en til også i et av de gule/røde bedene. 
Rødblomstret Trillium, den vokser seg langsomt større for hvert år. Dette er den eneste Trilliumen jeg har, jeg kikker i spenning etter den hver vår.

Øøøh, innlegget mitt vart visst publisert før jeg fikk lagt inn tekst .

De siste dagene har jeg pottet om planter på harde livet i drivhuset. Det var ganske så mange som hadde for små potter. Det ser endelig ut som at temperaturen stiger litt om nettene nå, kanskje det snart kan gå an å få plantet ut litt.
Skal ha fri resten av uken så jeg håper på å få gjort en del ute.

Ha en fortsatt god 17. mai.

 

7 kommentarer:

  1. Oisann,det er endel som blomstrer hos deg!
    Men mine bed ser ganske bra ut de også,både på hytta,ved barndomshjemmet og utenfor blokka her i byen.Må nok ut og ta bilde av bedet snart.
    Fortsatt god 17.mai!

    SvarSlett
  2. Jammen er det jo endel som blomstrer hos deg likevel! Ikke i nærheten så mye her....Hva heter den variegerte Brunnera`en du har bilde av der? Elsker bladfarger, både variegerte og mørke og alle andre farger! Blomstene står jo så kort!

    SvarSlett
  3. Vilken blomsterkavakade du bjuder på, tror du har allt som blomstrar nu i din hage. Det ena finare än det andra.
    Ha en fin avslutning på 17 maj :)

    SvarSlett
  4. Oj oj, her var det mye lekkert! Jeg tror det er Anomone blanda, balkananemone, den lilla du lurte på. Mine hvite kuleprimula bruker et par år tre på å etablere seg ordentlig og få store blomster. De tre jeg plantet for noen år siden er blitt kjempestore og flotte og har mange blomster. De er så flotte så jeg har kjøpt flere i år. Den Brunnera macrophylla 'Variegata' er rålekker! Plutselig hadde du massevis av nydelige blosmter :) Uvalaria også...mmmm...nydleig!

    SvarSlett
  5. Ja, noe blomstring har jeg, men synes alt er så sent ute i år. Er nok en smule utolmodig :-)

    SvarSlett
  6. Så mye flott!! Ikke kjedelig vår hos deg nei.

    SvarSlett
  7. Hei
    Her var det mye flott blomstring på gang :)
    Jeg ble spesielt interessert i løkplanten på det første/øverste bildet (vipeegget). Nydelig! Vet du hvor man kan få kjøpt slike løk i Oslo-traktene?

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons