onsdag 21. april 2010

Vinteren vil ikke helt slippe tak...

Det lå ca 1 cm. med hvitt i dag tidlig, det forsvant i løpet av dagen, og godt var det.
Var tidlig hjemme fra jobb for å få gjort litt ute. Noe fikk jeg da tatt før det ble for surt og kaldt. Det begynte å blåse og regne, og pingle som jeg er hælet jeg ikke mer.
Det blir litt travelt på hjemmefronten om dagen, det er mer enn nok å ta fatt i ute:
Reparere plenen og så nytt gras noen steder
Male terrassene
Flytte noen pallekarmer
Dele og flytte stauder fra inngangsbedet
Rehabilitere kantbed innkjørsel
Fjerne anemoner som har forvillet seg  noe inni hampen i skogsbedet, her må jeg nok bruke Roundup
Fylle opp med jord i to bed som jeg har begynt på
Tømme det gamle drivhuset for rusk og rask
Flytte plattingen det står på til det nye drivhuset
Får jeg gjort dette skal jeg være fornøyd.
Jeg går og kikker og myser for å se om bladene til den fylte rosa blåveisen dukker opp snart. Den står i en skråning mot naboen. To små tuer er det blitt.
Må nok vente en stund til før den dukker opp. Men det er verdt å vente på, den er så yndig og blomstene er ganske små . Vurderer å flytte den ene tuen til et nytt skogsbed jeg er i gang med.

rosa blåveis2 I dette nye bedet mangler det bare litt jord så skal jeg  jeg flytte over noen av geraniumene fra det gamle bedet, for der begynner det bli trangt. Ellers skal jeg dele en del stauder rundt om kring og ha der. Skal ikke kjøpe noen nye, tror jeg…

Selv om jeg har planer om å flytte skal jeg gjøre meg ferdig med en del ting ute her. Har vært på utkikk etter et nytt sted i hele vinter.
Det er ikke lett, det skal ligge i gang avstand til tog
minimum 80 kvm
alt på en flate
ikke åpen kjøkkenløsning
ende leilighet
hageflekk
godt etablert borettslag
ikke for gammelt
Ja jeg kunne fortsette i det uendelige med skal og ikke liste. Er vel en smule kresen, og grunnen til det er vel at jeg liker meg så godt her. Har innsett at det nok kommer til ta tid før jeg finner noe nytt. I mellomtiden får jeg sysle og ordne her.

 



8 kommentarer:

  1. Nei og atter nei, Aud: Du må da ikke bruke roundup på anemonene! Vi er sikkert mange som kan tenke oss en liten plante eller to. :-)

    SvarSlett
  2. Dette er en Anemone som viser seg å være veldig invasiv.Husker ikke namnet på den, muligens Canadensis. Den har ca.5 cm store hvite blomster og er 30-40 cm høy.

    SvarSlett
  3. Tror jeg har vært borti den, ja. Hadde bare en liten flekk, men plutselig var den blitt ganske stor... Jeg har lukt og lukt, tror jeg er kvitt det meste nå.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for pakken. Boken er kjempe fin og boksen var helt topp.
    Foresten kan du lese om pakken på bloggen min, så ta en titt :-)

    Nydelig Blåveis - Rosaveis :-)
    Jeg har bare den helt alminnelige blåveisen, men den er nå skjønn den også.

    Ha en riktig fin hagedag.
    Stor klem fra Rigmor~~Seascape~~

    SvarSlett
  5. Flott med Hepatica , og det finnes mange forskjellige. Denne var jo ekstra nydelig, som små roser !!

    SvarSlett
  6. Det er ikke lett å finne ny bolig i voksen alder, vi er så bevisste på hva vil ha og ikke ha. Jeg må nok også ut på markedet om et år eller to tror jeg. Håper du finner drømmehjemmet som har alt :)

    Den fylte blåveisen din var nyyydelig!!

    SvarSlett
  7. Den rosa blåveisen var aldeles nyydelig,den har jeg ikke sett før!

    SvarSlett
  8. Den rosa blåveisen var nydelig. Jeg har bare den vanlige ville typen.

    Lykke til med husjakt, håper drømmeleiligheten dukker opp.

    God helg :)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons