torsdag 8. april 2010

Våren er kommet her også

Bedre sent enn aldri får man si ;-) Det ligger igjen utrolig mye ennå, men de første snøklokkene har i fall dukket opp, og det begynner å bli noen bare flekker rundt omkring.
Siden det  er så mange andre som har tatt flotte bilder av snøklokker og crocus dropper jeg det.
Var på plantasjen for noen dager siden og da kom jeg over denne
Scilla Peruviana.
Den tåler opptil 17 minusgrader, blir ca 30 cm høy iflg. Daves Garden. En nydelig sak som jeg bare måtte ha.
Den får jeg da prøve å overvintre inne.
Når man ser nærmere på den kan man se at blomstene ser ut som Scilla.
I dag er det grått og trist ute så det blir innesysling. Har noe som må prikles og kanskje jeg sår litt Ipomea.
NN frøene som jeg lurte på hva for noe er en eller annen Ipomea. Jeg kniper de stadig vekk for at det ikke skal bli jungel, for de vokser fort om dagen. Nå kom jeg på at jeg har Anis og Blomkarsefrø i vann, da får jeg se til å få de i jorda nå mens jeg husker det.
Ha en trivelig vårdag alle som stikker innom.

6 kommentarer:

  1. Spennende sak! Jeg liker spesielt det siste bildet av den - kunstverk av en blomst!:D

    SvarSlett
  2. Åh, denne var lekker. Alltid gøy med planter som tåler minusgrader.
    Spennende sak som jeg håper dem også har hos Plantasje på Lillehammer.
    Ha en fortsatt fin uke.

    SvarSlett
  3. Ja, denne var virkelig fin, og vakker farge på den. Tror ikke jeg har sett den i hagesentrene her, men jeg skal være på utkikk.

    Grått og regn her i dag også, så intet hagearbeid.

    God helg til deg :)

    SvarSlett
  4. Den var fin. Tror ikke jeg har sett den til salgs her før. Den bør vel kunne plantes ut her på vestlandet.

    SvarSlett
  5. Flotte detaljbilder av din vakre Scilla! Nydelig blåfarge på den...
    Ipomoea ja, det hadde jeg også tenkt å så nå, men trodde det kanskje var litt sent? Jeg la noen frø i vann i dag tidlig før jeg dro på jobb!
    Da blir det såing!
    Håper været bedrer seg hos deg også. Her er det meldt knallfint vær til helgen, men vi skal til Sandnes i barnedåp, så det blir dessverre ingen haging!
    Kos deg i helgen!

    SvarSlett
  6. Næmmen åååh! Den kuleScilla'n var da utrolig lekker! Spennende plante :) Her har jeg ikke en eneset løkblomst enda, så når de endelig dukker opp er det liksom ikke så stas pga alle de andre har vært tidligere ute... Vel vel, men jeg gleder meg uansett over den lille fremgangen jeg ser på spirene mine og at tulipane også ha begynt å strekke seg litt. Men det været som er meldt fremover tror jeg at det skal bli blomstring her også ganske snart :) Kan ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg!! Ha en riktig god og vårlig helg på Dal!

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons