torsdag 1. april 2010

Gult mens vi venter

på at det skal bli bart. Har kikket i gjennom det jeg har av gamle bilder av gule blomster og lagd noen montasjer.
Det er sikkert flere enn jeg som venter på at  snøen skal bli borte, og det klør i fingrene etter å få tatt fatt ute.
I mens kan man jo kikke i gjennom albumene rundt om kring og  få ideer.
Jeg synes det er veldig artig å kikke i andres album, det kan være utrolig inspirerende. Noen har noen virkelig fine kombinasjoner både når det gjelder farver og bladverk. Man får ideer til hva man kan bruke som blikkfang i et bed. Noen bruker planter som avviker både i farve og bladverk. Selv er jeg opptatt av at farvene skal gå sammen, dvs. jeg liker ikke farver som skjærer mot hverandre. Heller ikke at det er for mange farver i et bed. Jeg vil ha ro og harmoni i bedene, og blander f.eks. ikke gult og rødt sammen med rosa, lilla og blått.
Er ikke noe flink til å få det til å se pent ut heller hvis jeg blander for mange farver. Det er lettere med få farver som står sammen. Og ikke minst er det viktig med mye bladverk, for da kan bedet se pent ut selv om det ikke er så mye som blomstrer. Prøver jo å plante så det stadig er noe som blomstrer utover i sesongen, men av og til kan det bli litt bom og da er det kjekt med bladverk.
Her ble det mye preik om alt annet enn gule blomster ;-)    
Men er her montasjene.


12 kommentarer:

  1. Hei Aud, og takk for hyggelig besøk og kommentar på bloggen min :) Så artig at du vil følge bloggen min, jeg slår gjerne følge med deg også. Jeg har tittet innom bloggen din noen ganger tidligere, men tror det er en liten stund siden sist.

    Gult er en herlig vårfarge i hagen. Hos meg har våren såvidt startet. Gleder meg vilt til hagesesongen virkelig kommer igang :)

    Montasjene dine var veldig fine og harmoniske.

    God påske til deg!

    SvarSlett
  2. Så mycket stiligt du har i hagen, många känner jag igen, andra inte, men nog är gult en underbar färg, att gult skulle vara fult har jag aldrig förstått. det enda jag inte tycker om tillsammans med gult är rosa, och det har jag inte mycket av..
    glad påsk :)

    SvarSlett
  3. Så fine montasjer du har laget. takker for hyggelig kommentar hos meg. Alltid hyggelig det:) Ja nå er det bare å glede seg til tiden fremover:) Og jeg gleder meg til å se hagen din og andres i fullt blomsterflor:) Fortsatt god påske

    SvarSlett
  4. NYYYYYYDELIG bildesammensetning!!! :O)

    Riktig god påske videre til deg!

    SvarSlett
  5. Så vakkert! Her var det både fargespill og harmoni. Jeg falt pladask for den gule krølliljen, utrolig søt!
    Fortsatt god påske til deg!

    SvarSlett
  6. For en flott blogg du har! Og hagen din må være veldig fin :-)

    Jeg er fersk hageeier og blogger, og fant din side etter å ha klikket meg rundt omkring på nettet. Den første hagebloggen jeg fant var var Twins hage, og derfra har jeg funnet enda flere.

    I et av mine innlegg har jeg satt opp siden din som en av dem som har inspirert meg. Ta gjerne en kikk innom hos meg: http://ombokerogblomster.blogspot.com/

    SvarSlett
  7. Nydelig fotomontasje du har laget! Gule blomster liver skikkelig opp nå denne tiden, og vi lengter alle til at snøen skal dra seg bort så vi kan begynne å grave i bedene igjen!
    Du har fantastisk flotte bladplanter, og jeg har mer enn en gang vært inne på bloggen din og beundret de! Brunnera er en plante jeg MÅ skaffe meg ;o)
    Fortsatt god påske til deg, Aud!

    SvarSlett
  8. Takk for hyggelige tilbakemeldinger på bildene mine.
    Alltid trivelig å få respons.

    SvarSlett
  9. Просто супер красота!!!

    SvarSlett
  10. Her var mange nydelige blomster!Både kjente og ukjente.
    Er det ikke deilig at nå er våren kommet for alvor,ihvertfall her i Trondheim hvor jeg hører til!

    SvarSlett
  11. Flott med gult, og du har virkelig mye!
    Her har jeg fått ryddet halve hagen i dag, og håper snøen din også blir fort borte. For så herlig det er å få satt i gang igjen ute:))

    SvarSlett
  12. Eg ser at du må vere veldig flink med blomster når du kan ha så mange forskjellige sorter bare i gult. Flott bildemontasje.
    Gleder meg til Primulaen, den vokser vilt nær hytta vår og det er alltid spennande å sjå om den blomstrer som førstemann i år også.
    På hytta til helga blir det full aktivitet i hagen med beskjering, gjødsling osv. Fint vær er det meldt, eg gleder meg :0)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons