lørdag 20. mars 2010

Frøplanter, utvikling…


Det kan være spennende å følge med på hvordan frøplantene utvikler seg. Det er spesielt spennende å følge med på hvordan bladverket utvikler seg, farve og form. Noen vokser veldig fort og blir store i løpet av bare en uke, og kan prikles før det andre bladparet har kommet. Andre  kan vokse noe gresselig sent, og man må virkelig smøre seg med tålmodighet.  Dette er noe av moroa med frøsåing.
De fleste stagnerer i vekst de første ukene etter prikling.  Kommer til å ta en del bilder fremover av noen av frøplantene etter som de utvikler seg og legge inn i bloggen.
Amaranthus ble priklet i dag, synes den vesle tassen begynner å få fin farve på bladverket allerede. Denne er sådd av egenhøstede frø, har tenkt å ha den i pallekarmene ved terrassen.
Cleome’n fikk jeg veldig dårlig spiring på, bare fire planter. Brukte gamle frø. Får ta å plante de i en gruppe ett eller annet sted. Den skal jo knipes etterhvert, så jeg kan prøve å lage stiklinger. 
   cleome
Den hvite Cobea’n vokser fort .Av seks frø spirte fire, da blir det bare to potter. de står inne på spireommet i 25 graders varme. Disse vil jeg skal vokse fort, så kanskje jeg kan få blomstring i løpet av august, hvis jeg er heldig. cobea
Dette er en ukjent, av egne frø. Har glemt å merke  frøene. Bladverket ser  kjent ut, men klarer ikke å huske hva det kan være. Disse har jeg pottet opp en del av. Hvis det er noen som drar kjensel på den blir jeg glad for å få et tips.
NN
Capsicum’n fikk den rette farven på det første bladparet, men så satte jeg den kjøligere, og det skulle jeg ikke gjort. Som dere ser er den blitt grønn, den skal tilbake i varmen.
capsicum
 

7 kommentarer:

  1. Ja, det er spennande med bladformer og farger !! Og her var jo eit rikt utvalg. Bladformen på NN var jo spesiell så eg håper du får nokre gode svar. Lukke til !

    SvarSlett
  2. Ja, det er spennande med bladformer og farger !! Og her var jo eit rikt utvalg. Bladformen på NN var jo spesiell så eg håper du får nokre gode svar. Lukke til !

    SvarSlett
  3. Flotte spirer hos deg! Spennende med forskjellige bladformer og farger! Kan dessverre ikke hjelpe deg ang din ukjente frøplante!
    Ønsker deg en fin lørdagskveld!

    SvarSlett
  4. Nn ukjent er Ipomoea. Ganske så sikker på det.
    Vakre planter du aler opp. Cleomene dine var jo veldig godt i gang.Amaranthus bildet er virkelig nydelig.

    SvarSlett
  5. Har tenkt på Ipomea jeg også, men frøene ligner ikke.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons