fredag 19. mars 2010

Det begynner å våres

Plutselig er vi midt i mars ;-)
Siste tiden har vært bare herlig, masse sol, bortsett fra i dag da, og snøen har sunket sammen, det er nesten så jeg får åpnet verandadøren igjen. Satser på at det går an til påske.

Det spirer og gror på planterommet, er ajour med prikling og såing, og har nok overskredet antall (50) sorter jeg skal så .  Annet kan man ikke vente av en hagegal ;-)
Har ikke blitt helt enig med meg selv om hvor mange sorter Convolus og Ipomea jeg skal så enda, har satt opp 3. Disse skal ikke sås før i april.

Var en tur på Bauhaus forrige lørdag for å kjøpe løker/knoller men vart veldig skuffet over utvalget.
Vel var det litt billigere enn Plantasjen, men for min del ikke verdt turen da de hadde akkurat samme  sortene som på Plantasjen. Synes Plantasjen har et bra utvalg i forhold.

Dro egentlig for å  få tak i Canna knoller , men det får antagelig bli en bestilling til Zimtrade i stedet. Har jo sikla fælt over katalogen deres og klart å holde meg i skinnet til nå.
Blir farlig detta.

Fikk i all fall tak i Dahlia Akita , den har jeg hatt før også. Men i fjor tørket det ut en del knoller for meg. Den skal i jorda i dag, det skal også Arabian Night.


IMglad 


Det ble også med to sorter Gladiolus, Princ Claus og Passos. Passos synes jeg har en morsom farve kombinsasjon. Tror jeg skal bruke den i en urne, men hva jeg skal ha sammen med den blir vårens nøtt ;-)
Kanskje jeg skal blande inn litt hvite hengende Verbena og noe bladverk med sølv? Disse blir 120 cm høye, så jeg må også ha noe halvhøyt som blomstrer.

Fant ut at jeg har litt lite hvitt, så Lavatera trimestris Mont Blanck skal sås i dag. Disse må jeg ha ganske mange av. Den kommer nok til å lyse opp i urner og bed. 
ãÀ†
Har nå endelig funnet ut hvordan jeg får teksten rundt bildene, men ikke hvordan jeg får store klikkbare bilder her. Vel får ta det senere.

Ha en koselig vårdag.
 

2 kommentarer:

  1. Over 50 sorter var formidabelt og høres aldeles herlig ut :) Farven på Gladiolusen var lekker!

    SvarSlett
  2. Det er bare småtteri mot enkelte andre, det er jo de som sår over 500 sortert ;-)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons