torsdag 11. februar 2010

Jeg har fått et anfall…………….

av såsyke, men siden jeg stort sett bare skal så sommertblomster så er det litt tidlig ennå. Men noen frø har jeg plukket frem. Får prøve å holde meg i skinnet skal det ikke bli jungel på planterommet utpå vårparten ;-)

Her er det plukket frem det jeg trenger, bare å sette i gang :-)utstyr

Såjord, sand, vermuculite sand og plantepinner er gjort klar. Jeg har tenkt å breiså en del sorter, derfor fryseboksene på bildet. De funker som minidrivhus. Kjekt synes jeg for da har frøplantene god plass til å vokse før de blir priklet over i potter.

Stokkrosefrø er lagt til bløtlegging, skal la de ligge til lørdag. Er jeg heldig så kanskje de blomstrer utpå høsten engang. Clitoriafrøene er filt og også lagt i bløt, samme med Cleomefrøene (ikke filt).

Jeg fant igjen noen frø som ikke var merket, vet jeg har fått de fra noen på Hagegal, husker ikke fra hvem og heller ikke hva slags frø det er. Men sådde de i dag, så da får jeg leve i spenning en stund.

frøukjent2

Nå skal jeg oppdatere sålista mi, må huske å legge til noen til som jeg plukket ut i dag. fant ut at jeg ville så to sorter stokkroser i tillegg, da blir det fire sorter. Har ikke hørt noe fra Summer Hill ennå, lurer på når jeg får frøene derfra. Husker ikke om de gir beskjed om når frøene blir sendt. Tar vel kanskje et par uker til, jeg klør etter å få sådd den hvite Cobea’n

8 kommentarer:

  1. Mener å huske at det lå noe som lignet på disse i frøboksen i år. Var det ikke Asarina det sto på posene tru? Eller så kan det vere blodbeger... eller "nokke anna" ;)

    Clitoria sådde jeg i fjor, men de spirte ikke. Har noen frø igjen, kanskje jeg skal prøve din metode? Kos deg med frø og spirer :D

    SvarSlett
  2. Kan være asarina eller blodbeger, ja. Frøene på de to er spøtt like. Men de er jo finne begge da.

    SvarSlett
  3. Jeg synes ikke de frø lingner på de blodbegerfrøa jeg fikk fra Impecta. Minner meg om ett eller annet, men kommer ikke på hva...

    Lykke til med spiringa!

    SvarSlett
  4. Når jeg tenker meg om så tror jeg også at det er Asarina.
    Mener å huske at jeg fikk av Trine får noen år siden. Det spørs hvordan spireevnen er, de er absolutt verd å prøve :-)

    SvarSlett
  5. Syns absolutt det ser ut som blodbegerfrø, jeg.

    SvarSlett
  6. ja nå har ikke jeg sett asarinafrø. Men jeg synes disse var skremmende like mine blodbegerfrø. Er de helt flate, og litt sånn pusete?

    SvarSlett
  7. Jeg har hatt to typer asarina. Den ene hadde frø som var helt identiske med blodbeger. Dett var også småplantene. Men blomstene var som en liten vrifrukt. Den andre asarinaen hadde små "støvfrø" som liknet løvemunn - altså ikke mulig å sammenlikne med disse i det hele tatt. Denne siste asarinaen hadde mye "småere" blomster enn den første.

    SvarSlett
  8. Det er ikke blodbeger, det er jeg skråsikker på. Fordi de har jeg hatt frø av bare en gang, og da sådde jeg alle. Holder fremdeles en knapp på Asarina.
    Får bare smøre meg med tålmodighet og se når de har vokset seg til.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons