mandag 8. september 2008

Guffevær.................

I morgen har jeg fri så da får jeg prøve å få gjort litt ute uansett vær.Tåler ikke å bli kald på mine halvgamle dager, men høstryddinga må tas.
Her er noen flere bilder.
Isopen begynner å blomstre av, har den også i rosa og hvit. De begynner å danne ganske store tuer etterhvert, så anten må jeg dele eller flytte de. Den passer ellers veldig fint sammen med roser.
Denne clematisen husker jeg ikke navnet på, men den har sine siste blomster nå ser det ut til. En hvit hestemynte på hell, denne begynner å bli en stor tue. Må huske å dele den og flytte en bit på en annen plass. Har opplevd at de forsvinner etter par - tre år. Deling og flytting skal visst forhindre dette.
Cobea'n kommer nok ikke til å blomstre i år, dette er den største knoppen jeg fant nå.
Men jeg lurer på om jeg har tullet meg til å plante både blå og hvit sammen. Kan ikke huske at bladene har hatt så forskjellig farve før. Men dekorativt var det ;-)

Høstastersen blomstrer på sitt fineste nå, har flere tuer av den rundt omkring. Men skulle gjerne hatt kloa i flere farve varianter.

Dette er en Campanula lactifola var. Macranta som jeg har i steinbedet. Synes den har en noe slengete og taslete vekst, mulig den må flyttes.

Husker ikke navnet på denne i farten, men dekorativ er den.Echinacea- solhatt - denne skulle jeg gjerne i flere varianter, flott høstblomst. Denne Sedumen har veldig mørke blader, nesten sorte. Har bare denne sorten, men skal ha flere varianter har jeg funnet ut. De er jo veldig flotte, men jeg har liksom ikke "sett" de ordentlig før nå.

5 kommentarer:

  1. Flotte bilder du har tatt! Det finnes så mange flotte sedumer, at jeg må få meg noen flere på sikt :)
    Guffevær ja, det var rette betegnelsen.

    SvarSlett
  2. Takk for titten på alle disse fine høstblomstrende plantene dine. Kjempe flotte.

    SvarSlett
  3. Masse flotte bilder :-)

    Håpar du får litt bedre hagever i mårgå då.

    SvarSlett
  4. Så mange fine bilder du viser, det ser ut til å være mer som blomstrer hos deg enn hos meg nå på høsten.

    Ad musikk på blogger, så har jeg stemt - og jeg liker varianten hvor man kan velge å klikke. Sånn som kommer på høyt og uventet er fryktelig. - og flaut, om man skulle sitte blant folk og surfe.

    - og du, angående Leonard Cohen - ta en titt på bloggen min ;-)

    SvarSlett
  5. Your isopen and hostasteren look good. They both are very pretty shades of blue. It is nice to have some flowers that continue to bloom into the autumn.
    I also like your Campanula lactiflora. I cannot resist adding more Campanula to my garden. They are one of my favourite groups of flowers, with their long lasting blooms in various shades of blue.
    It is good to see what other northern gardeners are growing.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons