tirsdag 2. september 2008

Frøken Akita

Denne Georginen er den flotteste høstplanten hos meg nå. Hun lyser virkelig opp på terrassen med sine praktfulle farvesjatteringer. Den heter Dahlia Akita og jeg vil ikke sette noe eget navn på den, da navnet er veldig passende synes jeg. Den har en en meget dyp orange/rød farve med lyse sjatteringer, spesielt i midten. Den har noen enorme blomster som kan bli inntil 25 cm i diameter, noe den har hos meg. Kan bli 60 -90 cm høy og tilsvarende bred. Jeg har henne i en ganske stor urne med vanlig plantejord i blandet langtidsgjødsel. Knollen skal jeg selvfølgelig oppbevare for overvintring, hun fortjener å få komme tilbake neste år. ;-)
Klikkbare bilder

10 kommentarer:

  1. Fantastisk vakker blomst. Nydelige bilder:)

    Ha en fin ettermiddag:)

    SvarSlett
  2. Velkommen hit da!
    Selv har jeg vært her en stund nå, og trives utmerket!

    Ser du har utrolig mange flotte Hosta'er!
    Setter meg opp på venteliste til du skal dele noen av de! ;) (Lemon Line, Tattoo og Little Sunspot)
    Har selv veldig mange sorter, men ikke nok....

    Den store blå er enten Big Daddy eller Blue Umberella (tror jeg)

    Klem fra NinaS

    SvarSlett
  3. Takk for hilsen i min nye blogg:-) Legger fluksens til bloggen din i lista mi:-)

    SvarSlett
  4. Så nydelig! Skikkelig høstfarge!

    SvarSlett
  5. hei, så flott at du er med i konkurransen denne gangen også :D
    Virkelig herlige farger på frøkna da!

    SvarSlett
  6. Den er helt praktfull. Er dette en georgine man får tak i "hvor som helst"? Jeg har mange av de vanlige, men ønsker å utvide noe. Hanne

    SvarSlett
  7. Plantasjen har i hvertfall hatt, der kjøpte jeg min i våres.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons