torsdag 31. juli 2008

Noen av mine Hosta'er

Det har blitt en del Hosta'er opp igjennom åra. Noen har jeg navn på, andre ikke. Har ikke fått lært hvordan jeg skal sette inn små bilder ved siden av hverandre ennå, så her må det scrolles. *
1 Dette er Fortunei, den står i et bed foran kjøkkenvinduet og var her når jeg flyttet inn.Har sagt de siste fem årene at den burde deles, den er over 1,2 meter i diameter. Som dere ser har jeg ikke hatt hjerte til å dele den ennå. Hosta'er er så flotte når de kommer opp i denne størrelsen.
2 3 Antagelig Undulata Mediovariegata tips fra Sagae på Hagegal
4 Denne begynner også å bli stor.
Blomsten er hvit, antagelig er det Love Pat.
5 Enda en jeg ikke fant navnelappen på. Denne ser også ut til å blir stor. 6 Denne er fra en import jeg var med på for noen år siden, har heldigvis bestillingslisten så det burde være mulig å finne ut hvilken den er.Lekkert bladverk.
Muligens Frances Williams, etter tips fra Sagae på Hagegal. 7 Denne er en medium størrelse men har virkelig store blomster.
Muligens June Fever
8 Undulata Mediovariegata 9 Fra importen, store blåaktige blad. Har ikke blomstret ennå.

Kanskje neste år :-) 10 Også en med store blad, har nettopp blomstret men jeg fikk ikke soset meg til å ta bilde før nå. Fra importen denne også.

11 Beskjeden blomstring, hvite blomster. Har en med hvite blomster som dufter, men det er ikke denne.
12 Fortunei Aureomarginata iflg. Sagae
13 Golden Tiara 14 Dette må være Ground Master, kjøpt fra Rolf Eide for en del år siden.
Den har noen aldeles nydelige blomster.
Jada, jeg har noe stæsj inni mellom også :-))) 15 Iflg. Akoen på Hagegal er dette Hosta fortunei albopicta, det kan stemme.
16 Kanskje Whirlwind iflg. Sagae på Hagegal.
Det hvite i midten skal gå over til grønt etter hvert. Men jeg mener denne har vært
sånn hele tiden. Får følge med utover og se hva som skjer.
17 Little Sunspot, medium størrelse. Ingen blomster i år heller.
18 Antagelig Sum and Substanse etter tips fra Akoen på Hagegal 19 Fortunei Aureomarginata, denne står også i bed foran kjøkkenvinduet, og er også drøye
1,2 meter i diameter.
20 Tattoo 21 Feil navnelapp, tror det er Lemon Lime

2 kommentarer:

  1. jøsses, det var da en annselig mengde hosta!
    Little Sunspot stakk seg veldig ut, den må da være flott i beddene. Jeg er superglad i hosta, men orker ikke begynne å samle ettersom jeg ikke orker sneglekrigen..

    Men artig å se samlingen din, tusen takk :D

    SvarSlett
  2. Her er det ikke så veldig mye snegler. Kun åkersnegler det jeg har sett hittil.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons