onsdag 16. juli 2008

Litte ta kvert i hagen........

Ipomea Heavenly Blue begynner å bli fin i melkespannet der den slynger seg oppover en støtte av jern, som bunndekker har jeg en Nolana paradoxa 'Blue Bird'. Den har også himmelblå blomst. Skulle nok hatt en annen farve på Ipomea'n, men pytt, pytt.
Ipomea er en av mine diller, men de er trege til å komme i blomst i år. Men så var jeg senere til å så de også. I fjor sådde jeg de altfor tidlig med det resultatet at det ble nesten en jungel der de sto i drivhuset. Kankje jeg skulle prøve på en mellomting neste år.
Hosta i blomst, navnelappen fant jeg ikke igjen i farten, kanskje nedgravd?
Skal ha en hvitblomstret Hosta som dufter et sted, men det var ikke denne.
Jeg tar en lukterunde hver dag nå, må jo det, det er jo så mye som lukter så alldeles himmelsk deilig. Naboene må tro jeg er en smule gal som går med rompa i været og sniffer. Ja, ja jeg er jo gal, lykkelig kykkelig Hagegal :-D
Coronaria'n har forvillet seg og dannet en stor tue nede ved drivhuset.
Har ikke hatt hjerte til å fjerne den selv om den står midt i stien til komposten.
Coronaria er en må ha plante, fint at den selvsår seg så villig, den er lett å fjerne der man ikke vil ha den, og det er jo bare å ta en sving med trillebåra. :-)

Riddersporer finnes i utrolig mange varianter med forskjellige "øyer" og farvevarianter.Her er en med hvitt øye, har også en med sort øye et eller annet sted i haven, men husker ikke hvor :-D

Disse står i pallekarmbedet og er store og kraftige i år. Denne er enda mørkere i virkeligheten enn på bildet.
Clematis Snow Queen har begynt blomstringen, den har forholdsvis store blomster ca 10 cm i diameter. Det ser ikke ut til å¨bli den helt store blomstringen på den i år. Nederst til venstre skimtes såvidt en rosa Coronaria, de kler hverandre :-)

10 kommentarer:

  1. Så utrolig lekre blomster, ser at du også har en ipomea dille, flere som har det ;) Iår har jeg sådd 5 forskjellige typer, jeg bare elsker de villige klatrene ;)

    SvarSlett
  2. Ipomea Heavenly Blue er verkeleg himmelsk! Fleire innlegg med med nydelege blomar sidan sist eg var innom hos deg.

    I dag har eg planta tre klematis, er spent på om dei vil trivast hos meg.

    Ha ei fin veke :)

    SvarSlett
  3. så mye lekkert da! ipomoea er jeg veldig lei meg for at jeg ikke rakk å så i år, også falt jeg helt for riddersporene dine :D

    SvarSlett
  4. Å så flink fotograf du er... Så masssse fine blomster du har! Jeg skal skynde meg å få satt på oppvaks og klesvask og så kose meg mere på bloggen din!
    Koselig. Tror du er helt nytt bekjentskap for meg!??

    Hilsen med ønske om en god dag!
    Nunne.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Takk for hyggelige tilbakemeldinger :-)
    Skal prøve å ta meg tid til i kikke innom bloggene deres, alltid hyggelig å se hva andre stuller med også.

    SvarSlett
  7. Den blå er fantastisk. Det skal jeg forske mer på. Såååå mye det er å lære. Hanne

    SvarSlett
  8. Så fantastisk mange fine blomster du har i hagen din. :)

    SvarSlett

Alltid hyggelig med respons